Forsøker å tvinge igjennom oljeboring i Lofoten

08. september 2016

I dag ble det klart at Regjeringen inviterer oljeselskapene til å nominere oljeblokker i de sårbare og fiskerike områdene utenfor Lofoten og Møre-kysten.

Dette skjer på tross av avtalen mellom regjeringspartiene og Venstre og KrF fra 2013, som slår fast at disse områdene er stengt for både oljeboring og konsekvensutredning fram til valget i 2017.

– Høyre og FrP viser minimal respekt for sine støttepartier. Det de gjør nå er å forsøke å presse fram utvinning ved å stramme tommeskruen ett hakk til. Regjeringen bør hjelpe oljebransjen med en grønn omstilling, ikke invitere dem til å investere mer av fellesskapets penger på å lete etter olje i områder som ikke skal åpnes for oljeutvinning.

– Regjeringen kan med dette tillate omfattende skyting av seismikk i disse områdene. Det er i hovedsak dette «kunnskapsinnhenting» betyr: Å skyte kraftige ekkolodd ned i havbunnen. Det er en form for oljeleting som kan skade på livet i havet og gi dårligere fangst for fiskerne, for å gi oss kunnskap vi uansett ikke trenger. Vi har mer enn nok kunnskap til å vite at disse havområdene må bli liggende urørt. Derfor bør vi forby seismikkskyting utenfor Lofoten og Vesterålen.

– Det er provoserende å se hva slags «kunnskapsinnhenting» regjeringen er opptatt av. Det vi trenger mer kunnskap om er ikke hvor mye olje og gass som finnes i våre sårbare havområder, men hvordan vi kan ta vare på livet i havet, og bygge bærekraftige arbeidsplasser.

– Jonas Gahr Støre kan ikke lenger gjemme seg i tenkeboksen. Mener han at Arbeiderpartiet bør støtte Regjeringen i å åpne Lofoten, eller ikke? Det er på høy tid at han avklarer sitt standpunkt, avslutter Hansson.