Få Norge og Statoil ut av tjæresanden!

28. november 2011

Foto: Eirik Faret Sakariassen

Miljøpartiet De Grønne og Grønn Ungdom deltar på markeringer mot Statoils utvinning av tjæresand i Canada i Oslo, Bergen og Stavanger i dag sammen med mange miljøorganisasjoner.

Mandag 28. november samles verdens ledere i Durban for å drøfte en ny klimaavtale. Samme kveld inviterer vi til en markering foran Stortinget.

For å kunne nå målet om mindre enn to graders global oppvarming, må de verste fossile ressursene forbli i bakken. Norge er kjent for å spille en positiv rolle i klimaforhandlingene, men for å beholde vår klimatroverdighet internasjonalt må vi også feie for egen dør: Første skritt er å trekke Norge og Statoil ut av tjæresanden.

I USA har massive protester ført til at Obama har lagt planene om en tjæresandrørledning fra Canada til Texas på is. Vårt mål er samme engasjement og lederskap i Norge.

Miljøpartiet De Grønne og Grønn Ungdom deltar på markeringene sammen med mange miljøorganisasjoner.

– Regjeringen har sluttet seg til målet om mindre enn to graders global oppvarming, og er Statoils største eier. Samtidig vet vi at utvinning av olje fra tjæresand skaper mange ganger så mye utslipp som vanlig nordsjøolje. Klimaet trenger handling nå, og det krever at Norge trekker Statoil ut av tjæresandprosjektene i Canada, sier hun.

Elizabeth May, parlamentsmedlem og leder for De Grønne i Canada, støtter kravet om at den norske regjeringen trekker Statoil ut av canadisk oljesand. I forbindelse med markeringen hun sendt oss en hilsen: http://www.youtube.com/watch?v=2I73XnjIag0

Markeringene finner sted mandag 28. november kl. 18:00, foran Stortinget i Oslo, på Festplassen i Bergen og utenfor Domkirken i Stavanger.

Facebook: http://www.facebook.com/events/235783883150923/