Eva Joly: – Norge trenger dere!

27. april 2013

– Norge trenger et parti som bryr seg om mennesker, ikke bare grådigheten til de multinasjonale selskapene, sa Eva Joly i sin tale til Miljøpartiet De Grønnes landsmøte i Oslo.

Eva Joly er EU-parlamentariker for valgforbundet Europe Écologie, og tidligere presidentkandadat for De Grønnes franske søsterparti, Europe Écologie–Les Verts. Hun ble verdenskjent som korrupsjonsjeger med Elf Aquitaine-saken på 90-tallet, og har skrevet en rekke bøker.

– Oljefondet har investert 7,7 milliarder kroner i selskapene som vil bygge verdens nest største dam, Belo Monte i Brasil. Belo Monte vil dekke 400 km2, ta knekken på de 24 indianerfolkene som fremdeles bor der, tvinge 40 000 mennesker til å flytte, og er en økologisk katastrofe som vil ødelegge store deler av Amazonia, sa Joly i talen.

– Er det slik vi vil ha det? Vil vi stoppe avskogningen – eller vil vi ha utbytte fra selskaper som Vale, som er blitt kåret til verdens verste?.

– Trenger De Grønne

joly2Joly koblet inkonsistensen mellom Norges regnskogsatsning på den ene siden og Oljefondet og Norsk Hydros investeringer i Brasil på den andre, til nødvendigheten for et grønt parti i Norge.

– Det er for å unngå situasjoner som dette at vi trenger dere – De Grønne. Et parti som virkelig interesserer seg for urbefolkningen, klimaendringene og fremtiden. Som bryr seg om mennesker, ikke bare grådigheten til de multinasjonale selskapene, sa Joly.

Ensidig vekstpolitikk

Joly snakket også om hvordan de tradisjonelle blokkene med sin ensidige vekstpolitikk viser nødvendigheten av en ny, grønn akse i norsk og europeisk politikk.

– Høyresiden og sosialistene har samme problem. De fører en politikk fra det forrige århundret. Vår levestandard har vært basert på en utnytting av andre deler av verden. Hvis vi ikke skal få en fascistisk fremtid er De Grønne den eneste muligheten. Vi må se sammenhengen mellom Norge og Brasil. Vi må lage en modell som er gyldig over hele verden. Derfor er kampen mot skatteparadisene, som jeg har ført i femten år, viktigere enn noen gang, sa hun.

F.v: Rasmus Hansson, Eva Joly, Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen

Største landsmøte noensinne

Miljøpartiet De Grønnes landsmøte i Oslo 26.-28.04. er det største landsmøtet i partiets historie, med rundt 120 delegater og 30 observatører.

I tillegg til Eva Joly holdt blant andre Oslos ordfører Fabian Stang og en nær samlet norsk miljøbevegelse taler under landsmøtet.

Se video av Eva Jolys tale her.

Fullt program finnes her.

Foto: Monica Løvdahl