Eva Joly til Oslo – krever grønt oljefond

30. august 2013

Grønne Studenter inviterer til en samtale mellom noen av de mest profilerte internasjonale grønne politikerne på Chateau Neuf søndag 1. september.

1. september kommer Eva Joly til Norge for å støtte De Grønnes valgkamp. Hun krever nå at oljefondet må bli grønnere.

– Våre sparepenger benyttes til å drive rovdrift på verdens naturressurser, bryte menneskerettigheter og forverre klimaendringene. Dette må ta slutt. Oljefondet trenger et mandat for å investere i bærekraftig utvikling, sier Joly.

Paneldebatt

Eva Joly skal i en storpolitisk paneldebatt i storsalen på Chatue Neuf diskutere omstillingen til et bærekraftig samfunn.

Hun deltar sammen med Finlands grønne utviklingsminister Heidi Anneli Hautala, og Miljøpartiet De Grønne sin stortingskandidat i Oslo, Rasmus Hansson. Samtalen ledes av skribent og utviklingsaktivist Andrew P. Kroglund.

Her vil de store temaene diskuteres, som blant annet nasjonalparken Yasuny i Ecuador.

– Se på de unike naturområdene i Yasuni, som nå kan bli ødelagt for all fremtid. Norge kunne med enkelthet ha betalt de 3,6 milliarder dollar Ecuador har bedt om for å la olje ligge. Dette er god miljø- og utviklingspolitikk, der klodens rikeste oljenasjon tar sitt ansvar for fremtidens generasjoner, sier Joly

– En helt nødvendig stemme

Joly har tidligere uttalt at hun mener De Grønne kan få ti mandater i årets stortingsvalg. Hun kan se ut til å få rett. På flere målinger er De Grønne nå over sperregrensen i hva som ligger an til å bli partiets store gjennombruddsvalg.

– De grønne partiene er en helt nødvendig stemme for solidaritet og miljø i det politiske landskapet i Frankrike, Tyskland, Finland og Sverige. Nå er også Norge i ferd med å få et sterkt, grønt parti på Stortinget. Det gjelder å stemme grønt, med tanke på barn og barnebarn, sier Joly.

Paneldebatten er gratis, og finner sted i storsalen på Chateau Neuf, søndag 1. september fra kl. 19 til 20:30. Les mer på Facebook.

Disse deltar:

evajolyEva Joly er Europas mest kjente korrupsjonsjeger. Hun har jobbet som spesialrådgiver i det norske utenriksdepartementet og for den islandske regjeringen. Har sittet i Europaparlamentet og var presidentkandidat for De Grønne i Frankrike i 2012.

.

heidihautalaHeidi Anneli Hautala er Finlands utviklingsminister. Medlem av Europaparlamentet fra 1995 til 2003 og 2009 til 2011. Hun var leder for De Grønne i Finland fra 1987 til 1991, og presidentkandidat i 2000 og 2006.

.

rasmusRasmus Hansson er 1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, og jobber som daglig leder for CIENS forskningssenter for miljø og samfunn ved Universitet i Oslo. Profilert generalsekretær for WWF Norge fra 2001 til 2012.

.

andrewkroglundAndrew P. Kroglund er en aktiv samfunnsdebattant og skribent. Informasjonssjef i Utviklingsfondet og styreleder i ForUM for Miljø og Utvikling. Tidligere daglig leder av Blekkulfs Miljødetektiver/Miljøagentene og Regnskogfondet.

.

Les også: Eva Joly: – Norge trenger dere!

Foto: Monica Løvdahl