Europeiske grønne frontkandidater

24. februar 2014

Det europeiske grønne partiet (European Green Party – EGP) er det første europeiske partiet noensinne som har gjennomført et åpent, paneuropeisk online-valg. To personer ble valgt til å  fronte EGP ved EU-parlamentsvalget 22.-25. mai.

Folket har talt –  og stemt, og de fremste kandidatene til the European Green Party er valgt:
Tyske Ska Keller og franske Josè Bovè. Totalt var det 22 676 personer som stemte i avstemningen. Keller og Bovè fikk begge over 11 700 stemmer hver.

Ska Keller var kandidaten til Federation of Young European Greens (FYEG – den Europeiske versjonen av Grønn Ungdom). Hun var en av to talspersoner for FYEG fra 2005-2007. I 2009 ble hun valgt inn i EU-Parlamentet første gang, og hun har vært representant der siden for vårt tyske søsterparti Bündnis 90/Die Grünen. Her sitter hun blant annet i Utviklingskomiteen og i Den internasjonale handelskomiteen.

Josè Bovè er en fransk bonde, politiker og sosial aktivist. Han har sittet i EU-Parlamentet for Europe Ècologie Les Verts siden 2009. Her er han nestleder i komiteen for landbruk og rural utvikling.

Helgen 22. – 23. februar startet EGP sin valgkamp med et stort møte i Brussel, hvor alle de grønne partiene fra over 30 europeiske land var tilstede. Vi i De Grønne var representert ved internasjonal kontaktperson Trude Blomseth Thy og Hilde Lengali.

Les kandidatenes uttalelse her, og se EGPs valgkamp-side her.