Et nytt ansvarlig flertall?

29. januar 2013

Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen

Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen, Foto; Helle Bakke

– I olje og klimasaken er det ingen forskjell på Erna og Jens. Begge går til valg på en uansvarlig politikk, skriver Hanna E. Marcussen og Harald Nissen i et debattinnlegg på Dagsavisens debattsider.

”Et nytt flertall” heter en kronikk som ble publisert i Aftenposten i forrige uke, skrevet av representanter for Høyre, Frp Krf og Venstre. I likhet med de borgelige politikerne er vi i Miljøpartiet De Grønne lei av politikken til Jens Stoltenberg. Men vi ser ikke at de borgelige partiene adresserer det som har skuffet oss mest – fraværet av en klimapolitikk som monner.

Den mulige borgerlige koalisjonen skriver én setning om at de har et ansvar for kommende generasjoner, både økonomisk og økologisk. Men partiene har ikke noen felles politikk for å stanse klimaendringer og miljøproblemer. De snakker om et generasjonsregnskap, men de har ingen felles politikk for å bevare livsgrunnlaget vårt. Regnskapet går ikke opp.

I olje og klimapolitikken ser vi ingen forskjell mellom de to regjeringsalternativene. Det synes som målet er å utvinne mest mulig av oljen og gassen på norsk sokkel på kortest mulig tid og åpne sårbare områder i Nord-Norge og Barentshavet.

Les hele debattinnlegget