Malala Yousafzai og Kailash Satyarthi mottar Nobels Fredspris. Skjermbilde fra NRKs direktesending.

En passende fredspris før julerushet

10. desember 2014

Akkurat i tide for juleshoppingen ble fredsprisen i dag, verdens menneskerettighetsdag, gitt til to som kjemper for barns rettigheter.

– Hvem er barna som syr fotballer, men aldri har spillt; høster kakao, men aldri har smakt sjokolade? De er alle våre barn sa Kailash Satyarthi. Les hele talen her.

– La dette bli siste gangen en gutt eller jente tilbringer barndommen sin på en fabrikk sa Malala Yousafzai. Les hele talen her.

Det er fullt fortjent at den sterke aktivisten Malala Yousafzai får fredsprisen og flott at Nobelkomiteen understøtter de viktige verdiene hun står for, sier Rasmus Hansson.

– Den ledene aktivisten Kailash Satyarthi har hjulpet utallige barn ut av arbeid og slaveri. Hans resultater innenfor produktmerking og arbeidsrettigheter er utrolig viktig for veldig, veldig mange.

Dette er åpenbart verdige vinnere. De gir inspirasjon, ikke bare til alle de hjelper direkte, men også til alle oss som kan kjenne på en følelse av håpløshet til tider når vi kjemper for en bedre verden. Yousafzai og Satyarthi viser at det nytter, de gir oss nye krefter. Vi håper du merker det samme!

Satyarthi og julenissen

Vi går inn i en tid med enda større overforbruk enn vanlig, i kjærlighetens navn. La oss tenke på de 80 000 barnearbeiderne Satyarthi har hjulpet. Hvor mange av dem lagde billige varer til oss? Hvordan ville vi selv taklet de kårene som dem som lager våre klær jobber under?

Kan du gi ikke-materielle gaver, kan du velge Fairtrade, kan du kreve av firmaene og politikerne at de som dyrker maten og lager tingene våre skal få verdige arbeidsforhold og en lønn de kan leve av?

Vi har programfestet at vi vil utrede å la prinsippene for rettferdig handel gjelde for alle importvarer. Er ikke det bare rett og rimelig?

Det finnes mange gode forslag til mindre materielle, men mer spennende, julegaver der ute på nettet. Her er noen.