Grønn ungdomsrevolusjon

17. august 2013

– Dette er en grønn ungdomsrevolusjon, sier talspersonene i Grønn Ungdom om dagens rekordmåling i Aftenposten, som viser at De Grønne er over sperregrensen.

Miljøpartiet De Grønne får i dag 5,1 % oppslutning i Aftenposten, og er med det for første gang over sperregrensen på en nasjonal meningsmåling. Målingen gir De Grønne hele ni stortingsrepresentanter.

Ingrid Ophaug Dahl og Hallvard Surlien i Grønn Ungdom jubler, og med rette: De Grønne har særlig stor oppslutning blant unge velgere. Det overrasker ikke de to talspersonene.

– Dette er en grønn ungdomsrevolusjon. Vi vil ha en ny klimapolitikk, sier talspersonene i Grønn Ungdom.

– Vi unge er lei av politikere som ikke tar oss på alvor. Vi vil ha et parti som tenker framtidsretta og som tør å handle nå. Det gjør De Grønne, sier de.

Ingrid Ophaug Dahl ligger an til å bli 1. vararepresentant fra Hordaland, mens Hallvard Surlien kan bli 3. vara fra Oslo. Nå håper de på en størst mulig gruppe på Stortinget.

– Vi skal inn på Stortinget og sette vår generasjons store utfordring på dagsorden. Da trenger vi flest mulig folk, slik at vi virkelig får tyngde bak kravet vårt om å starte omstillingen til et bærekraftig samfunn. Vi oppfordrer folk til å benytte seg av forhåndsstemming allerede, det er ingen grunn til å vente til 9. september, sier Ophaug Dahl.

Grønn Ungdom har skolevalgene som hovedsatsingsområde i valgkampen, og er godt i gang med planlegginga. De satser på å delta i alle fylkene, men vil satse aller sterkest på de store byene. Selv gjør de ingenting for å dempe forventningene.

– Skolevalgene kan være det som avgjør om vi klarer sperregrensen eller ikke. Får vi det resultatet vi vet vi kan klare, vil det sende sjokkbølger gjennom Norge bare få dager før valget. Det vil være et tydelig krav om at ungdom vil ha et grønt parti på Stortinget som kjemper deres sak, sier Surlien.

Foto: Øyvind Aukrust/Grønn Ungdom