De Grønnes opptur fortsetter

03. juni 2015

Med om lag 100 dager igjen til valget viser meningsmålingene en klar tendens: De Grønne vokser, og kommer til å kunne avgjøre hvem får makta i storbyene.

Miljøpartiet De Grønne kan nå glede seg over nok en opptur, tre måneder før årets kommune- og fylkestingsvalg. VGs partibarometer gir partiet hele fem prosent nasjonaltden beste kommunemålingen noensinne.

Dette tilsvarer 297 kommunestyrerepresentanter og representanter i alle fylkesting og bydelsutvalgene i hovedstaden, ifølge beregninger som vi har fått utført. De Grønne kan komme på vippen i blant annet Oslo, Skedsmo og Bodø. Dersom fremgangen fortsetter, kan partiet bli avgjørende også i andre store byer.

8,8 prosent i Oslo

Samtidig blir De Grønne Oslos tredje største parti etter Arbeiderpartiet og Høyre. En måling på 8,8 prosent i hovedstaden gir grunn til å juble.

– Vi må ha is i magen, men det er gledelig å se at velgerne mener det vi gjør er riktig, og belønner oss på denne måten, sier nasjonal talsperson og stortingsrepresentant for De Grønne, Rasmus Hansson.

Han sier han vil bruke denne velgerstøtten til å starte det grønne skiftet i kommuner over hele landet.

– Vi skal gjøre plass til folk i stedet for biler i gatene, prioritere velferd og trivsel framfor økt forbruk, og gjøre byene og tettstedene grønne og bærekraftige, sier Hansson.

Ung oppslutning

Blant velgere under 44 år har partiet i denne målingen 6,2 prosent oppslutning. Blant de over 65 prosent er det bare 2,7 prosent som støtter Stortingets nykomling.

– Vi er et parti med et langsiktig perspektiv. Vi vil uttrykke solidaritet med både nålevende og fremtidige generasjoner, og ønsker folk i alle aldre velkommen til å støtte vår visjon om grønne og livskraftige byer og tettsteder, sier Hansson.