De Grønne lanserer nytt slagord

04. mai 2017

De Grønne lanserer i dag sitt nye slagord: “Ta vare på fremtiden”. – Mens Høyre tror på Norge, og Senterpartiet på hele Norge, tror De Grønne på hele verden. Vi vil ta vare på fremtiden.

Slagordet lanseres bare to uker før De Grønnes landsmøte, gjennom en video på partiets facebook-kanal.

– Norge og verden går i gal retning. Vi ødelegger livsgrunnlaget vårt, forskjellene øker og fryktpolitikken tyter frem. Slik kan vi ikke ha det. De Grønne går til valg på å omstille Norge fra grått til grønt. Vi jobber for å virkeliggjøre Norges mange grønne muligheter. Vi tror på det Norge som tar ansvar for å ta vare på fremtiden. Det er dette vi vil formidle med vårt nye slagord, sier Hansson.

De Grønne har med bare én stortingsrepresentant fått gjennomslag for saker som en klimalov og et oljefond uten kull. Nå har partiet ambisjoner om å bryte sperregrensa, og få inn flere stortingsrepresentanter fra hele landet.

– Putin, Trump og Erdogan gjør frykt og egoisme til forutsetningen for all sin politikk. I Norge rir Frp og Sp hester som ligner: Mer til meg. Mindre til andre. Grønn politikk er motvekten til dette. Norge skal ikke bare være det beste landet i verden, men det beste landet for verden.  Vi vil ha hjerte og fremtidsoptimisme inn i politikken igjen, sier Hansson.

Hansson sier at De Grønne går til valg på å gi Norge en ny grønn regjering, og vil kaste ut Frp.

– En Frp/Høyre-regjering, ofte med støtte fra Ap og Sp, står for en politikk hvor vi stenger grensene, kaster ut barn, fratar folk statsborgerskap og øker klimagassutslippene. Slik egoisme og isolasjon er ikke fremtiden for Norge. De Grønne vil ha hjertet tilbake i politikken. Da må vi løfte blikket og ta større ansvar både for de som er på flukt i verden fra krig, katastrofer og klimaendringer. Dette valget må handle om å omstille Norge fra å være en verdensledende eksportør av klimaendringer og hjelpe flere flyktninger, sier Hansson.

De Grønnes landsmøte avholdes i Lillehammer 19-21. mai. Her samles nær 250 grønne politikere fra hele landet.

Ta vare på fremtiden