De Grønnes landsstyre samlet i Oslo

04. juni 2016

De Grønne avholder i helgen sitt landsstyremøte. Der holdt den nyvalgte talsperson-duoen Rasmus Hansson og Une Aina Bastholm sin første taler til landstyret.

– Vi må måle oss selv etter det vi selv oppfatter at vi er, og ønsker å være. Det vi skal være opptatt av er om vi  leverer de tiltakene og lever opp til de visjonene for norsk politikk som vi mener er riktig, uavhengig av andres mening om oss, sa nasjonal talsperson Une Aina Bastholm.

Partiet gjennomførte i fjor høst et kjempevalgt, og tidoblet antall folkevalgte. Paritet er nå i en fase hvor de jobber med videreutvikle organisasjonen. Også Hansson kommenterte partiets store og hurtige vekst:

– Ja, vi har voksesmerter. Men hvilket parti i Norge er det som ikke vil misunne De Grønne våre voksesmerter? Det er fett å ha voksesmerter. Det skal vi fortsette å ha, sa nasjonal talsperson og stortingsrepresentant, Rasmus Hansson.

Hansson mener De Grønne tydelig skiller seg ut i norsk politikk, og bruke partiets tilnærming til ledighet som et godt eksempel, der partiet nylig har tatt til orde for en lavere arbeidsgiveravgift.

– Skattedebatten er en klassisk og kjedelig blokkdebatt. Mer eller mindre skatt? De Grønne skiller seg ut: Om det er jobber vi vil ha, skal vi da delta i et kappløp mot lavere og lavere selskapsskatt hvor alle land tillslutt blir sosialt utarmede skatteparadiser? Nei! Vi bør heller redusere kostnadene ved å få folk i arbeid, nemlig ved lavere en arbeidsgiveravgift. Dette vil gi langt større umiddelbart effekt for å få folk i arbeid, sier Hansson.

Hansson mener de De Grønnes jobb er å flytte Norge vekk fra fossilavhengignet til det grønne skifte krever forutsigbarhet, og langt mer en pirkinga til andre partiene. Han mener flyavgiften er godt eksempel på hvordan De Grønne vil bruke skatte og avgifter for å vri forbruket i mer miljøvennlig retning.

– De Grønnes forslag til en flyseteavgift, vel og merke redusert i områder med dårlig offentlig kommunikasjon, vil alene gi 10 milliarder inn i inntekter. Da har vi råd til å redusere arbeidsgiveravgiften litt for , og sett ville vi hatt råd til å satse penger inn for å utvikle nye teknologier og jobber.