De Grønne vil kaste FrP ut av regjering

04. desember 2016

De Grønne vil samarbeide med alle partier, men vil ikke støtte en regjering med FrP etter valget 2017. Det vedtok partiets landsstyremøte i Narvik søndag formiddag.

– Klima og miljø er vår tids største solidaritetssak. De Grønne vil sette grønn, medmenneskelig politikk først, og ikke love oss bort til noen blokk før forhandlinger. Men den politiske avstanden til FrP, både politisk og ideologisk, er alt for stor til at vi kan støtte en regjering med Frp, sier De Grønnes nasjonale talsperson, Une Aina Bastholm.

Hun sier De Grønne går til valg på å oppnå 5% oppslutning og skifte ut dagens regjering, men de har ingen statsministerfavoritt.

– De Grønne er et blokkuavhengig parti. Men om Solberg eller Støre vil ha De Grønne med på laget etter valget, må de sette FrP på gangen og starte arbeidet med en bærekraftig velferdsstat, sier Bastholm.

Bastholm mener de rotete budsjettforhandlingene nylig viser at FrP ikke kan være en del av en regjering som hurtig må kutte klimagassutslipp og fremme et grønt næringsliv.

– FrP er nå er det mest opplagte hinderet for at Norge kommer videre, og de har fått fram det verste i Høyre, som tidligere var verdikonservative med respekt for naturen. Vi har ikke tid til ultimatumer om utslippstunge bilpakker med de oppgavene Norge har foran seg, sier Bastholm.

– Vår neste statsminister må ha grønn omstilling som sitt hovedprosjekt. Det haster å ta bedre vare på livsgrunnlaget og matfatet vårt, både nå og for fremtidige generasjoner. Det er også dette som vil gi trygge arbeidsplasser og en bærekraftig velferdsstat. Det er lite sannsynlig at FrP vil være støtteparti for et sånt prosjekt, sier Bastholm.

Hun presiserer at De Grønne vil selvsagt samarbeide med alle partier i enkeltsaker på Stortinget, slik de gjør i dag. – Det er jo enkeltsaker hvor vi er enige med FrP. FrP har for eksempel jobbet for dyrepoliti, som også De Grønne har vært forkjemper for lenge, sier Basthom.

På sitt landsmøte for to uker siden vedtok også Grønn Ungdom at partiet må kaste FrP ut av regjering. Alt ligger derfor til retter for at De Grønne lukker døren igjen for Frp også på sitt landsmøte i mai 2017.

Vedtak: De Grønnes betingelser i forhandlinger om makt

For å forandre Norge til et bærekraftssamfunn søker vi makt, enten i regjering eller som støtteparti. Valgresultatet vil vise hvilke muligheter som finnes for mest mulig gjennomslag for vår politikk. Vi går inn i valgkampen og eventuelle forhandlinger etter valget på følgende premisser:

• De Grønne bygger på et helgrønt verdigrunnlag og er et blokkuavhengig parti.
  • Vi skal utfordre de tre store fossilpartiene i norsk politikk på våre kjernesaker.
  • Vi vil samarbeide med alle partier i enkeltsaker (og gjør det allerede lokalt og nasjonalt), inkludert parlamentarisk støtte for et grønt statsbudsjett.
  • Vi går til valg på å skifte ut dagens regjering, men har ingen statsministerfavoritt.
  • Vi vil ikke støtte en regjering med Fremskrittspartiet.

De Grønnes landsstyre, 4. desember 2016, Narvik.

Norge skal ikke bare være det beste landet i verden, men også FOR verden

Rasmus Hansson

Nasjonal talsperson og 1. kandidat i Akershus

Våre 3 hovedsaker