De Grønne tar klimakampen til kommunene

07. mai 2015

Klimabarometeret viser at velgerne er svært misfornøyde med kommunenes innsats i klimapolitikken. Under dagens pressekonferanse presenterte De Grønnes planene for å imøtekomme velgernes forventninger.

– Kommunene har en svært viktig rolle i arbeidet for å kutte klimagassutslipp, gjennom areal- og transportplanlegging, energibruk, offentlige innkjøp og næringsutvikling, sier Hilde Opoku, nasjonal talskvinne og gruppeleder i Trondheim bystyre for Miljøpartiet De Grønne. Hun talte ovenfor en samlet pressekorps i Stortingets vandrehall under dagens pressekonferanse i forkant av partiets landsmøte til helgen.

Tall fra TNS Gallups Klimabarometer som ble publisert i dag, viser at folks forventninger til kommunenes klimainnsats har økt kraftig siden 2013. Likevel er det kun seks prosent som mener kommunene lykkes i sitt klimaarbeid.

– Det er ganske betegnende at oljeindustrien får bedre skussmål for sitt klimaarbeid enn kommunene. De fleste kommunene har laget planer for å kutte klimagassutslipp, men altfor mange steder har disse planene havnet i en skuff. De Grønne vil gjøre klima til hverdagspolitikk over hele landet, sier Opoku.

85 prosent kan stemme grønt

I høstens kommunevalg stiller De Grønne lister i 204 kommuner over hele landet, noe som utgjør nær en firedobling sammenlignet med forrige kommunevalg.

– 85 prosent av Norges befolkning bor i en kommune hvor vi stiller til valg. Meningsmålingene tyder på at vi etter valget vil få flere hundre grønne folkevalgte, sier Opoku.

De Grønne vil jobbe for å få mest mulig gjennomslag for god klima- og miljøpolitikk i kommunene.

– Vi er åpne for å samarbeide med alle, og har ikke knyttet oss til en bestemt blokk. Dette er fordi grønn ideologi skiller seg fra både den røde og blå ideologien. For oss er klima- og miljøpolitikken utgangspunktet for all politikk, også i kommunene, sier Opoku.

Følg nyhetsstrømmen fra MDGs landsmøte som avholdes i Stavanger i helgen.

Fakta:

• Miljøpartiet De Grønne stiller til valg i 204 kommuner i høstens valg. I tillegg stiller partiet lister i alle Oslos 15 bydeler, i alle fylker, og på Svalbard.
  • Til sammen dekkes 85 prosent av Norges befolkning, en økning fra 52 prosent ved kommunevalget i 2011.
  • De Grønne ligger an til å kunne tidoble antall folkevalgte. I dag har partiet 31 folkevalgte, en økning fra 22 i 2011 grunnet overløpere fra andre partier.
  • De Grønne vokser på meningsmålingene og snuser nå på sperregrensa. Snittet av april-målingene er 3,986 prosent. Det er partiets beste noensinne.
  • TNS Gallups Klimabarometer viser at bare 6 prosent mener kommunene lykkes med sitt arbeid for å kutte klimagassutslipp.
  • En måling Infact har gjort for Miljøpartiet De Grønne, viser tilsvarende tall. Bare 17 prosent av befolkningen er fornøyd med klimainnsatsen til sin kommune. Nesten halvparten har ingen formening.