De Grønne på vippen

15. juni 2013

For for tredje gang på kort tid havner De Grønne på Stortinget. Beregninger gjort av TV2 på bakgrunn av en ny måling fra InFact/VG viser at De Grønne kan bli en garantist mot at Siv Jensen får regjeringsmakt.

Rasmus Hansson MDG– Vi vil støtte den koalisjonen som fører den mest offensive klima- og miljøpolitikken, enten det er en rødgrønn eller borgerlig regjering, eller andre mulig Frp-frie alternativer, sier Rasmus Hansson, toppkandidat for De Grønne i Oslo.

I følge TV2 vil Høyre kunne velge mellom to ulike flertallskonstellasjoner: Erna kan velge å danne regjering sammen med Frp, eller med støtte fra Venstre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og De Grønne.

– Nå må Erna begynne å signalisere om hun overhodet har noen miljøambisjoner. Høyre kan etter valget stå overfor to dramatisk forskjellige valg. Vi vil gjøre alt som står i vår makt for å holde Siv Jensen unna regjeringskontorene, sier Hansson.

Hansson mener miljøpolitikkens hovedfiende er et størknet politisk landskap der partiene prioriterer gamle ideologiske merkelapper foran satsing på et bærekraftig samfunn. Kritikken rammer også de rødgrønne.

– Vi er selvfølgelig også villige til å støtte et klimavennlig flertall sammen med de rødgrønne partiene, men partienes innbitte forsøk på å holde på fossile partiblokker er fantasiløst. Miljøet fortjener bedre. Derfor vil vi ikke danse etter pipen til verken Jens eller Erna. Vil vi forandre norsk politikk. Vi vil bryte opp den tradisjonelle blokkpolitikken, og ta Norge framover mot fornybarsamfunnet, avslutter Hansson.

Det er mandatberegninger gjort av TV2 som viser at De Grønne er inne med et direktemandat fra hovedstaden. VG-målingen er den tredje målingen på kort tid som gir partiet over 2 prosent, Partiets mål er å bryte sperregrensen på 4 prosent.

Grafikk: InFact/VG