På vippen i flere kommuner

12. mars 2015

Et halvt år før valget viser TV 2s prognose at Miljøpartiet De Grønne kan komme på vippen i flere kommuner. Talsperson Hilde Opoku satser på bronse i Trondheim.

Ifølge TV 2s ferskeste prognose kan De Grønne komme på vippen i disse kommunene: Oslo, Vestby, Horten, Kragerø, Flora og Harstad. I Nesodden og Skedsmo kan de rødgrønne danne flertall med støtte enten fra De Grønne eller Rødt.

Shoaib Sultan og HIlde Opoku

På vippen i Oslo

I Oslo får Miljøpartiet De Grønne ifølge prognosen 2,6 prosents oppslutning. De fire borgerlige partiene får 29 mandater og venstresiden 27, mens De Grønne kommer på vippen med sine tre mandater.

I Bergen og Stavanger viser TV 2s prognose borgerlig flertall, mens det er rødgrønt i Trondheim og Tromsø.

Prognosen er laget på grunnlag av kommunevalgmålingen fra TNS Gallup i mars. 957 personer med stemmerett er intervjuet. Feilmarginen er +/- 1,4- – 2,8 prosentpoeng.

Knallmåling i Trondheim

I trønderhovedstaden får Miljøpartiet en knallmåling på fem prosent, er jevnstore med SV, og puster FrP i nakken.

– Det er veldig gledelig og inspirerende å se at vi går framover, og det viser at flere ønsker enda mer av det grønne tilsnittet i trondheimspolitikken. Vi har store ambisjoner om å utvikle byen i en stadig mer medmenneskelig og klimanøytral retning. Vi har fått til en del, men vi har fortsatt mer på lager, sier partiets talsperson og gruppeleder for bystyregruppa i Trondheim, Hilde Opoku.

De Grønne ligger an til å få fire mandater i Trondheim kommunestyre.

– Vi satser på bronse, og vi skal stå på for å bli byens tredje største parti, slik at vi kan få varaordførerposten, sier Opoku.

På bildet ser vi De Grønnes ordførerkandidat i Oslo Shoaib Sultan (t.v.) sammen med talsperson og gruppeleder i Trondheim bystyre, Hilde Opoku. (Foto: privat)