De Grønne på Stortinget fra Oslo

19. juni 2013

For første gang i historien er De Grønne inne på Stortinget på en fylkesmåling. En fersk Oslo-måling fra Klassekampen gir miljøpartiet en rekordoppslutning på 4 prosent.

– Vi jubler! Dette bekrefter trenden vi har sett over lengre tid nå, hvor vi stadig klatrer på målingene. I år har velgerne muligheten til å skrive historie, sier den tidligere WWF-lederen Rasmus Hansson som kaprer direktemandat i hovedstaden.

På målingen dobler De Grønne sin oppslutning fra mai, og er dermed større enn Rødt (3%), KrF (2,2 prosent) og Senterpartiet (0,5 prosent). Grensen for direktemandat i Oslo ligger på om lag 3,5 prosent.

De Grønne har de siste tre ukene hatt ikke mindre enn tre landsomfattende målinger på over 2 prosent, som alle i følge TV2 beregninger gir direktemandat i hovedstaden. Den tidligere WWF-lederen understreker at ambisjonsnivået er enda høyere.

– Søylene vokser som bambus om dagen! Med denne farten kommer vi til å seile inn på Tinget med ikke bare ett, men flere mandater. Sperregrensa er definitivt innen rekkevidde, sier Hansson.

Han viser til at målingen er ugunstig vektet, og at de reelle tallen kan ligge enda høyere. På snittet av de nasjonale mai og juni målingene til InFact/VG ligger De Grønne på hele 4,8 prosent i Oslo, i følge Pollofpolls.no.

– Vi er den eneste systemkritiske alternativet ved høstens valg. Vi skal bygge det bærekraftige samfunnet nå, avvikle oljeavhengigheten og bruke oljefondet som investeringsfond for miljøet. Vi gleder oss over at stadig flere velgere ønsker det samme. Hver eneste stemme vi bli avgjørende på valgdagen, sier Hansson.

På bildet: 3. kandidat Knut Falk Qvigstad, 2. kandidat Une Aina Bastholm og 1. kandidat Rasmus Hansson for De Grønne i Oslo. Foto: Monica Løvdahl