De Grønne går til kamp mot matsvinn og krever Oljefondet ut av skatteparadiser

09. april 2016

De Grønnes landsmøte gikk inn for tiltak for å redusere matsvinn med 50 prosent innen 2026 og kraftigere verktøy mot uetisk virksomhet i Oljefondets investeringer. Fire andre resolusjoner ble også vedtatt.

Samtlige resolusjoner kan leses i sin helhet her.

Etisk oljefond

Forrige uke ble det klart at oljefondet har investert nærmere 200 milliarder kroner i skatteparadiser. Landsmøtet i Miljøpartiet De Grønne reagerte på dette ved å vedta flere tiltak for å gjøre forvaltningen av Oljefondet mer etisk. Ett av vedtakene var at Oljefondet ikke skal benytte seg av skatteparadiser i sin virksomhet.

De Grønne krever:

• At Etikkrådet får myndighet til å trekke Oljefondet ut av selskaper som bryter med Menneskerettighetene og andre etiske retningslinjer.
  • At Etikkrådet får økte økonomiske ressurser.
  • At Oljefondet ikke skal investere i bedrifter knyttet til våpenindustrien.
  • At Oljefondet trekker seg ut av av skatteparadiser og selskaper som er registrert i skatteparadiser.
  • At oljefondet skal øke sine investeringer i fornybar energi.
  • Statens pensjonsfond utland åpner for å investere i unoterte bærekraftige infrastruktur-prosjekter.

– Oljefondet skal være et verktøy for omstilling og utvikling – ikke et instrument for å maksimere profitt, koste hva det koste vil. Det er en selvfølge at Norge ikke bør investere statsformuen sin på en måte som bidrar til ødelegge grunnlaget for gode velferdssamfunn i andre land, sier Lage Nøst, talsperson i Grønn Ungdom, som har foreslått resolusjonen.

De Grønne sier forsvinn til matsvinn

I en resolusjon vedtatt på De Grønnes landsmøte, går partiet inn for en rekke tiltak som skal redusere matkastingen i Norge med femti prosent innen 2026, sammenlignet med 2013-nivå.

De Grønne krever:

• Redusere matkasting med over femti prosent sammenlignet med 2013-nivå innen 2026.
  • Pålegge butikker og utsalgssteder for mat å lage redistribusjonsavtaler for å gi usolgt, spiselig mat som har gått ut på dato videre til veldedige organisasjoner og matsentraler dersom de ber om dette. Hvis ingen veldedige organisasjoner eller matsentraler tar kontakt, skal maten gå til dyrefór eller biogass.
  • Arbeide for mindre forpakningsstørrelser med hensyn til mindre husholdninger.
  • Vi bør arbeide for en lov som forbyr de store matkjedene å destruere usolgte, uforringede matvarer.
  • Arbeide for at butikkenes matkasting avgiftsbelegges, og det innføres en øvrig grense på hvor høy svinnprosent butikker kan ha. Denne grensen skal ikke gjelde for nyoppstartede butikker det første halve året.

– Det finnes mennesker som går sultne til sengs her i Norge. Samtidig kaster vi flere tusen tonn spiselig mat hvert eneste år. Det må bli slutt på at vi tillater systematisk sløseri, sier leder Lage Nøst i Grønn Ungdom, som har foreslått resolusjonen.

Også følgende resolusjoner ble vedtatt

Ta grep om formidlingsøkonomien

Landsmøtet til De Grønne går inn for tiltak for å støtte opp om formidlingsøkonomien og mener den er en del av løsninga i den grønne omstillingen av samfunnet.

Grønn byggestandard

De Grønne vil øke kompetanse knyttet til energieffektive bygg, bruk av nye miljøvennlige byggematerialer, samt riving og gjenbruk i byggebransjen.

Økt samfunnsdeltagelse for personer med nedsatt funskjonsevne

De Grønne går inn for tiltak som skal sikre samfunnsdeltakelse for personer med nedsatt funksjonsevne, foreslått av Grønn Ungdom

Ja til lokale arbeidsplasser innen kyst- og havfiske

De Grønne vedtok på sitt landsmøte en resolusjon om å styrke lokale arbeidsplasser innen kyst- og havfiske, og sier nei til evigvarende kvoter.

Les alle resolusjonene her!