De Grønne går til filmen!

24. februar 2014

Faction Film i Trondheim har invitert Miljøpartiet De Grønne til å være partnere i lanseringen av sin lune, humoristiske og engasjerende dokumentarfilm Opprørske Oldemødre. Filmen setter søkelyset på ressursutfordringene knyttet til økonomisk vekst. Filmen berører blant annet «steady state economy», «Limits to Growth» og «eksponentiell vekst».

Gjennom en rekke førpremierer rundt om i landet legges det opp til debattmøter hvor blant annet Rasmus Hansson skal delta i panelet som får i oppgave å utfordre og opplyse publikum. Vi ser på dette som en unik mulighet til å fortsette vår utradisjonelle og positive måte å mobilisere til politisk engasjement og deltakelse!

Sterkt rabatterte billetter!

Hvis du bestiller billetter innen 17. mars sammen med flere venner, vil den koste dere kun 50 kroner! Ønsker du en rabattert gruppebillett? Send en e-post til kontaktpersonen i ditt lokallag snarest! Husk at fristen er om kun få dager, så her er det først til mølla!

De Grønne tar debatten etter filmvisning på følgende steder:

Tromsø
24/3 kl 18, Verdensteateret

Ål i Hallingdal
26/3 kl 18.

Stavanger
28/3 kl 18.

Fredrikstad
31/3 kl 18.

Lillestrøm
2/4 kl 18, SF kino

Ørsta
Dato kommer snart!

Lillehammer
4/4 kl18. Lenke til billettkjøp kommer snart!

Trondheim
7/4 kl 18, Prinsen kino

Haugesund
11/4 kl 18.

Oslo – PREMIERE!
11/4 kl 18, Kino Victoria
Billetter

Debatten varer i omtrent to og en halv time. Det vil fortløpende bli laget Facebook-eventer og sendt ut invitasjon på e-post med mulighet for direkte kjøp av billetter, i tillegg til ordinært salg.

I tillegg til debattmøtene blir det visning med cafeseminar i etterkant i Lillestrøm, Lillehammer, Haugesund, Volda og Ål. Her avtales dato i samråd med lokallag/medlemmer.

Om filmen

En kombinasjon av nysgjerrighet og frustrasjon driver de to nesten 90-årige damene Hinda og Shirley til å lete etter svaret på det store spørsmålet: Hvordan løser vi finanskrisen?

Shirley (90) og Hinda (84) vokste opp under den store depresjonen. De er, og har alltid vært, engasjerte i sosiale og politiske spørsmål. Den fredelige og milde Shirley har faktisk vært arrestert 12 ganger for sin aktivisme.

Den pågående finanskrisen, den globale oppvarmingen og bekymringen over oldebarnas fremtid har fått de to damene til å spørre seg: Er evig økonomisk vekst mulig?

De reise på tvers av USA i jakten på et svar, og resultatet blir en morsom, rørende og tankevekkende film som utfordrer ideen om at den eneste løsningen er å shoppe og forbruke mer. Hinda og Shirley viser oss at det aldri er for sent å engasjere seg og at hver og en av oss faktisk kan utgjøre en forskjell.

Vil ditt lokallag være med?

Faction Film organiserer det praktiske rundt arrangementene, og vi oppfordrer alle til å mobilisere sine nettverk for å fylle salen og gjøre debattene til en stor suksess. Den eneste kostnaden er ordinær kinobillett for den enkelte frammøtte.

Har ditt lokallag lyst til å arrangere en egen visning av filmen på din lokale kino, er det fortsatt mulighet til å få til dette. Ta i så fall kontakt med Hilde Opoku, som koordinerer debattmøtene og kontakten mellom De grønne og Faction Film, på hilde.opoku@mdg.no.