Frister KrF og Venstre med nytt flertall

26. september 2013

MDG inviterer i et åpent brev til et flertall bestående av Venstre, Krf, Arbeiderpartiet og De Grønne.

Skulle det skjære seg i regjeringsforhandlingene er det fullt mulig å danne et flertall bestående av sentrumspartiene, Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne (MDG). Det skriver De Grønne i et åpent brev rettet til partiledelse, sentralstyre og landsstyre i Venstre og KrF.

– Vil Venstre og KrF være et vedheng til en blå-blå regjering med den klimapolitiske bremseklossen FrP bak rattet, eller er de villige til å være med på å skape noe nytt i norsk politikk?, spør partiets stortingsrepresentant Rasmus Hansson.

Hansson påpeker at det kan oppnås flertall i Stortinget ved å legge sammen Arbeiderpartiets 55 representanter med de klassiske sentrumspartienes 29, og med Miljøpartiet De Grønnes ene representant, som da vil havne på vippen.

– Med Miljøpartiet De Grønne på vippen, og med Venstre og KrF som en del av det samme flertallet, vil vi kunne stille beinharde miljøkrav. Vi tror også det et langt større politisk felleskap i en slik konstellasjon, enn i en regjering der FrP er med, sier han.

Rasmus Hansson understreker at et slikt samarbeid forutsetter at Jens Stoltenberg tar Arbeiderpartiet gjennom en kraftig miljøpolitisk forvandling.

– Skal vi samarbeide med Arbeiderpartiet er det en forutsetning at Ap endrer miljøpolitikken fullstendig. Etter åtte bortkastede år for miljøet, står de nakne igjen uten en miljøprofil. Vi kan ikke gå inn i et forpliktende samarbeid uten at det betyr en dramatisk kursendring i norsk miljøpolitikk, sier han.

Se også innslag i Dagrevyen 26. september.

Toppbilde: Rasmus Hansson (Stortingsrepresentant for De Grønne) og Guri Melby (Sentralstyremedlem i Venstre). Foto: Monica Løvdahl (Creative Commons).