De Grønne får ni mandater på Stortinget

17. august 2013

De Grønne knuser alle rekorder og bryter sperregrensen med 5,1 prosent på den siste målingen til Aftenposten/Respons Analyse. Dette ville gitt partiet hele ni stortingsmandater hvis det var valg i dag.

sperregrensen– Vi tar ingenting for gitt, men dette viser at vi ha et svært stort potensial. Vi kan få betydelig innflytelse på norsk politikk etter høstens valg. Den innflytelsen vil vi bruke på å forandre Norge i mer bærekraftig retning, og gjerne bidra til å holde Frp utenfor regjeringskontorene, sier nasjonal talskvinne og 1. kandidat i Rogaland Hanna E. Marcussen.

Hvis De Grønne kommer over sperregrensen på 4 prosent er det gode muligheter for at partiet kan påvirke hvilken regjering Norge får etter høstens valg.

– Frp står såpass langt fra oss på så mange områder at vi ikke kan støtte en regjering med dem rundt bordet, selv om vi kan samarbeide med dem i enkeltsaker sier Marcussen.Kommer partiet på vippen mellom Erna og Jens lover de å stille beinharde miljøkrav.

– Vi vil ikke gi noen blankofullmakt til til verken Erna eller Jens i forkant av valget. Men vi er villige til å forhandle med alle, som vil gi oss gjennomslag for konkrete miljøkrav. Vi mener Norge trenger en ny miljøpolitikk og er lei av at både Høyre og Arbeiderpartiet legger lokk på klima og bærekraftdebatten i Stortinget, sier Marcussen.

Hun mener fremgangen viser at stadig flere velgere etterlyser et parti som tar klima og miljøutfordringene på alvor. Hun får støtte fra nettstedet Pollofpolls.no som viser at De Grønne nå henter velgere fra de fleste partier, ikke minst fra Arbeiderpartiet.

Les også i BT: «Største jordskjelv på 92 år»

Foto: Guri Barka Martins