De Grønne får drahjelp fra svensker i valgkampen

02. september 2011

Innvandring av billig arbeidskraft til Oslo fra Sverige har økt de siste årene. Men fredag 2. september, blir det et innrykk litt utenom det vanlige som kommer til hovedstaden. 26 medlemmer fra søsterpartiet Miljöpartiet De Gröna i Sverige kommer til Oslo for å hjelpe til i innspurten av valgkampen.

– Det er selvfølgelig meget gledelig at vi får drahjelp fra “söta bror” i valgkampinnspurten. Dette er en av flere fordeler med å være en del av en store global, grønn partibevegelse, sier partiets Oslo-leder Sindre Buchanan.

Studenter og pensjonister fra Miljöpartiet skal i løpet av helgen stå på stand, dele ut brosjyrer og aksjonere for å overbevise nordmenn hvorfor de skal stemme på De Grønne – og i motsetning til sine svenske medborgere i Oslo som kommer for å jobbe, er dette ubetalt frivillig innsats.

I Sverige har Miljöpartiet blitt det tredje største partiet etter valget ifjor. Miljøpartiet De Grønne i Norge er en del mindre, men er i sterk vekst og står overfor et nasjonalt gjennombrudd i kommunevalget om en uke. En undersøkelse InFact har gjort viser at 12% vurderer å stemme MDG i hovedstaden. De Grønne ligger an til å ta mandater i Oslo, Bergen og Trondheim og en rekke mindre byer og kommuner.