De Grønne et halvt år på tinget: – Vi er igang!

10. mars 2014

Søndag er det nøyaktig seks måneder siden valget og Miljøpartiet De Grønne ble et stortingsparti. Rasmus Hansson mener jobben bare så vidt har begynt.

– Det blir selvsagt aldri bra nok, men jeg liker det jeg ser foreløpig. Og i Miljøpartiet De Grønne tenker vi langsiktig, sier De Grønnes ene stortingspolitiker, Rasmus Hansson.

Lært å tenke fort

– I denne først periode vi vet godt at vi er lærlinger, men vi har tenkt å lære fort.  Da er ingenting bedre enn å måtte konkurrere med landets skarpeste politikere, sier Hansson.

Miljøpartiet De Grønne fikk 2,8 prosent ved stortingsvalget i fjor, noe som tilsvarer om lag 80 000 stemmer. Dermed ble Rasmus Hansson partiets første og eneste representant.

– Vi mener helt alvorlig at vi skal over sperregrensa på neste forsøkt og raskt gjøre Miljøpartiet De Grønne til ett mellomstort parti. Vi vil ha reell politisk innflytelse for grønn politikk.

– Har flyttet debatten i grønn retning

De Grønne ble større en SV med 3,9 prosent på siste måling fra Norstat denne uken, og har ligget stabilt mellom 3 og 4 prosent i flere måneder. Hansson mener likevel det viktigste er at partiet har flyttet debatten.

– Det viktigste er at vi har flyttet hele den politiske dagsorden i grønn retning. Det kan høres eplekjekt ut, men det mener jeg oppriktig vi kan si etter vårt første halvår på tinget, sier han.
– Det er en fordel for oss at Stortinget er langt mye mer politisk bevegelig enn de siste åtte årene. Det gir mye større rom for grønn politikk.

Spørretimen er viktig

Hansson trekker spesielt frem at partiet fremmet forslag om å trekke kull ut at oljefondet første gang Hansson var på talerstolen, lenge før Arbeiderpartiet fremmet sitt forslag. Høsten brukte partiet på å utarbeide sitt eget alternative statsbudsjett. Siden jul har partiet markert seg spesielt i Stortingets spørretime.

– Spørretimen er Stortingets mulighet for å føre en løpende politisk samtale med regjeringen og plassere saker på partienes dagorden. Det skal vi gjøre det maksimale ut av.

– Stortingets spørretime blir et våre viktigste virkemidler, og vi kommer til å stille enda flere da vi ikke kom i gang med dette før etter jul.

Ros fra miljøorganisasjoner

De Grønne har også fått gode skussmål av miljøvernorganisasjoner for sin innsats på tinget:

–  Der andre politikere driver med tåkeprat, er Rasmus Hansson tydelig og klar. Han tar opp tema og sier det andre politikere ikke lenger våger. Slik har han lykkes med å presse Stortinget i en grønnere retning, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i Våre Hender, til Aftenbladet.

I samme artikkel sier Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, at De Grønne klart å være skikkelig synlige i miljødebatten selv om vi kun har én representat på Stortinget.

I følge NTB har Hansson henvendt seg til regjeringen gjennom sju spørsmål til ulike statsråder i den muntlige spørretimen, og 12 spørsmål i den skriftlige spørretimen. Lysbakkens tilsvarende tall er 9 og 17, mens Skei Grandes er 2 og 8,

Hansson sitter i både Energi- og miljøkomiteen, Kontroll- og konstitusjonskomiteen og den utvidede utenriks- og forsvarskomitéen.

Fakta
•    Miljøpartiet De Grønne har ikke en partileder, men en delt ledelse mellom en kvinnelig og mannlig talsperson. Rasmus Hansson er innstilt som mannlig talsperson til partiets landsmøte i april i år.
•    Miljøpartiet De Grønne ble stiftet i Norge i 1988. Miljøpartiet De Grønnes ungdomsorganisasjon heter Grønn Ungdom og ble stiftet i 1996. De Grønne har også sin egen studentbevegelse, Grønne Studenter
•    Internasjonalt er partiet tilsluttet De europeiske grønne partiet og Global Greens.
•    Partiet definerer seg blokkuavhengig.
De Grønne har lokale folkevalgte i alle de største byene i Norge: Stavanger, Oslo, Trondheim, Bergen, og Kristiansand.
•    Partiets vedtekter er blant annet å skape ««et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Økonomien skal underordnes sunne økologiske prinsipper og fremme fred og rettferdighet både lokalt og globalt».
•    De Grønne fikk 2,8 prosent og én representant på Stortinget etter 2013-valget.