Dag 2 – Arendalsuka

15. august 2012

En fullspekket dag preget dag 2 av Arendalsuka. Miljøpartiet De Grønne har gjort seg bemerket på stand, i debatter og på appellene som er blitt holdt under dagen.

Talskvinne Hanna E. Marcussen deltok på debatt om grønne innkjøp, arrangert av Klimapartnere. Marcussen fokuserte i sitt hovedinnlegg på at miljøhensyn må bli «hard politics» . Skal man nå en andel av grønne innkjøp som monner, må miljø vektlegges på lik linje med økonomiske hensyn. Hun etterlyste tydeligere politisk miljølederskap og sterkere virkemidler for å bidra til at offentlige innkjøpere følger kravet om at miljø skal være en del av vurderingen ved alle anskaffelser.

Talsperson Harald A. Nissen snakket i sin appell om sosial boligbygging. Hvilke krav stiller MDG for at storbyene skal kunne håndtere veksten av de boligbehov som finnes? Hvordan kan man bygge for de grupper som idag stiller svakere, eks. studenter.

Grønn Ungdoms talspersoner Ida Kann og Hallvard Surlien snakket i sin appell om «Økologi, forbruk og livskvalitet –  blir vi lykkelig av mer vekst? »

Utover dette har MDG deltatt i de uformelle politiske diskusjoner som foregår hele tiden, og fått meget gode tilbakemeldinger på den alternative politikk som vi ønsker for Norge.

Under torsdagen den 15. august blir det partilederdebatt. Hoveddebattanter blir stortingspartienes ledere, og Hanna E. Marcussen kommer til å representere MDG under replikkskiftene.

MDG’s talspersoner etter en lang dag under Arendalsukas dag 2