Borten Moe i høyt spill

27. august 2012

Miljøpartiet De Grønne mener Ola Borten Moe gambler med både miljøet og norsk økonomi.

Mens Statoil jubler over enda et oljefunn i Nordsjøen møtes oljebransjen i Stavanger, for å diskutere mulighetene for olje- og gassutvinning i Arktis. På gjestelisten står, blant annet, olje og energiminister Ola Borten Moe.

– Ola Borten Moe vil åpne dørene på vidt gap for oljeselskaper som ønsker å utvinne olje og gass i de sårbare havområdene i Arktis. Det er høyt spill, sier Hanna E. Marcussen, talskvinne for Miljøpartiet De Grønne.

Hun peker på at forsikringsselskaper som Lloyds ikke ønsker å forsikre selskaper som vil drive petroleumsvirksomhet så langt mot nord, på grunn av risikoen for ulykker.

En ulykke vil være ødeleggende for det maritime økosystemet og de utfordrende værforholdene vil gjøre det svært vanskelig å stoppe oljesøl. I tillegg vil Statoil lide store økonomiske tap og at aksjeverdien på selskapet vil stupe på børsen. Norske skattebetalere vil bli sittende med regningen, sier Marcussen.

Hun mener det er svært uansvarlig av Ola Borten Moe å ikke ta innover seg konsekvensene av et oljebonanza i nordområdene.

Borten Moe spiller russisk rullett med både miljøet og fellesskapets verdier. Verden har allerede funnet langt mer olje og gass enn klimaet tåler. En internasjonal klimaavtale som hindrer farlige klimaendringer vil derfor fjerne etterspørselen etter den dyre arktiske oljen. Det er skremmende  at regjeringen er villig til å investere milliarder av kroner i prosjekter som forutsetter at vi mislykkes i løse klimakrisen.

Issmeltingen av Arktis vil gjøre det mulig for oljeselskaper å utforske og bore etter olje og gass stadig lenger nord. 25% av verdens uoppdagede olje- og gassforekomster ligger i Arktis-regionen. Ifølge Lloyds vil det investeres 580 milliarder kroner i arktiske farvann de neste ti årene.