Besøk en grønn festival!

08. august 2012

Kan du tenke deg å bli litt bedre kjent med MDG i løpet av høsten? I tiden som kommer arrangeres grønne festivaler både på Nesodden og på Toten. Og i Oslo kan du møte kvinnen bak tidenes mest mest vellykkede grønne valgkampanje.

Selv om det ikke er valgår er aktiviteten høy i mange av MDGs lokallag og fylkeslag. I løpet av august og september går flere store arrangementer av stabelen rundt omkring i landet. Vil du vite mer om MDG og bli bedre kjent med organisasjonen, er disse arrangementene gode arenaer.

Bredt program og sterke innledere

Den første festivalen finner sted på vakre Hellviktangen i Akershus søndag 26. august, med Miljøpartiet De Grønne på Nesodden som arrangør. På programmet står alt fra barneaktviteter, workshops og konserter, til foredrag og panelsamtaler om temaer som økologisk økonomi, grønn ideologi, høyreekstremisme, permakultur, miljøfilosofi og utviklingen i Europa. På gjestelisten finnes blant andre: professor og samfunnsdebattant Thomas Hylland Eriksen, MDG – landsstyremedlem og forfatter Øyvind Strømmen, nasjonal talskvinne i MDG Hanna E. Marcussen og filosof Per Ariansen. Mer informasjon om hvordan du kan delta på Grønn festival på Hellviktangen finner du her.

Grønn festival på Toten: Fokus på lokalt økologisk landbruk

Festivalen er først og fremst en invitasjon til økologiske bønder i distriktet til å få vise frem deler av sin produksjon. Vi ønsker å fokusere på bærekraftig landbruk og kortreist mat. I tillegg vil frivillige organisasjoner som støtter en grønn livsstil stille med stand og fortelle om seg selv, sier Grete Antona Nilsen fra Østre Toten MDG. Hun er en av initiativtakerne til festivalen på Toten som arrangeres lørdag 8. september. På festivalen blir det også kulturelle innslag og kafè, i tillegg til at den tradisjonsrike Miljøprisen for Oppland skal deles ut. Mer informasjon om hvordan du kan delta på Grønn Festival på Toten finner du her

Oslo MDG vil lære av de beste

I hovedstaden har Oslo MDG bestemt seg for å lære av de beste: Lørdag 25. august inviterer fylkeslaget til valgkamp – kickoff med Rikka Kämppi. Kämppi er kvinnen som står bak valgkampen til Finlands grønne presidentkandidat Pekka Haavisto.

I mai gjorde Haavisto et brakvalg i kampen om det finske presidentvervet. Med 37 % av stemmene i andre valgomgang oppnådde han det beste nasjonale valgresultatet i den internasjonale grønne bevelsens historie. Mer informasjon om hvordan du kan delta på møtet i Oslo  finner du her

– 11.-12. august: Framtidfrøfestivalen arrangeres i Hurdal økolandsby

– 14. august: Oppstartsmøte i Arendal MDG

– 15. august: Bergen Vintage Sykkelløp

– 15. august: Gamle Oslo MDG arrangerer byvandring til parsellhagene i Bjørvika. NB! Ikke bekreftet:

– 30 august: MAJOBO – prosjekter fra dyrkingssesongen 2012 presenterer seg i Oslo.

Bønder i Byen festival i Oslo

– 11. september (re)Oppstartsmøte Lørenskog MDG