Bekymret over Krim-situasjon

07. mars 2014

– Den aggressive russiske politikken ovenfor Ukraina gir grunn til bekymring, sier Hanna E. Marcussen, Miljøpartiet De Grønnes talskvinne.

Både de europeiske grønne og de ukrainske grønne har protestert sterkt mot det russiske inntoget.
Regjeringen bør roe ned konflikten

– Det som reelt sett er en russisk maktovertagelse på Krimhalvøya er i strid med internasjonalt lovverk, og må møtes med reaksjoner fra omverdenen, sier Marcussen.

– Samtidig bør også den ukrainske regjeringen ta steg for å trappe ned konflikten, for eksempel bør russisk fremdeles anerkjennes som et av landets offisielle språk. Det folkelige opprøret i Ukraina var et legitimt og høyst forståelig opprør mot et stadig mer autoritært styre. Presidenten svarte med vold, og mistet naturlig nok støtte – også i sitt eget parti, fortsetter hun.

Kan styrke nasjonalistiske krefter

Hun håper omveltningen kan skape grunnlag for et bedre Ukraina, men advarer mot at konflikten rundt Krim kan styrke ultranasjonalistiske krefter.

– Det ytterliggående partiet Svoboda og også andre ultranasjonalister har vunnet innpass i interimregjeringen. Det brukes i russisk propaganda, men gir også en reell grunn til bekymring. Konflikten på Krim kan føre til at ultranasjonalistene styrkes, både i Ukraina og i Russland.

Marcussen slutter seg til utenriksminister Børge Brendes oppfordring til partene om å nå gå til forhandlingsbordet og finne en politisk løsning.