Arbeiderpartiet i utakt med folket og fagmiljøene

07. februar 2013

Hanna E. Marcussen. Foto: Moniva Løvdahl

Hanna E. Marcussen. Foto: Monica Løvdahl

– Det er flaut å ha et regjeringsparti som er i utakt med både lokalbefolkning og egne fagmiljøer, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne.

I går ble det kjent at en ny meningsmåling viser at oljemotstanderne er i klart overtall i Nordland fylke. 49 prosent av de spurte, sier at de er motstandere av oljeboring, mens bare 34 prosent tilhengere.

–  Det er oppsiktsvekkende at oljetilhengerne stadig vinner terreng internt i Arbeiderpartiet, mens skepsisen vokser i lokalbefolkningen og blant fiskerne. Dette er et grelt eksempel på at oljeindustrien har uforholdsmessig stor innflytelse i norsk politikk, sier Marcussen.

Tidligere i vinter ble det klart at et stort flertall i Arbeiderpartiets programkomitè ønsker å åpne for at det kan bores etter olje utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Miljøpartiet De Grønne mener Arbeiderpartiet viser manglende respekt for regjeringens egne faginstanser.

– Dette er gyteområdet til den siste robuste torskestammen i verden og det er bred miljøfaglig enighet om at det er uforsvarlig å åpne for oljeboring. Ved å støtte oljeboring i dette området prioriterer Arbeiderpartiet oljeinteressene fremfor kunnskap – i tillegg til at de overkjører et klart lokalt flertall.

– Det er flaut å ha et regjeringsparti som er i  utakt med både folket og fagmiljøene avslutter Marcussen.