Appell for asylbarna

21. mars 2012

Sindre Buchanan er folkevalgt for MDG. Foto: Cf Wesenberg / Kolonihaven Studio

Alle barn er like, men noen er likere enn andre. Det kunne vært George Orwells ord om norsk asylpolitikk i 2012.

Norske myndigheters returavtale med Etiopia er i ferd med å rive 450 barn bort fra tryggheten hvor de vokste opp. 46 barn under 12 år skilles fra den ene eller begge foreldrene fordi mor eller far har feil status og sendes ut av landet. Disse barna er Norges ansvar.

Det er et behov for vektlegging av barnets beste i asylpolitikken, noe vi er forpliktet til gjennom FNs barnekonvensjon. Etiopiske barnefamilier må få sine søknader fra flere år tilbake vurdert på nytt, slik at også tiden med venting i Norge tas i betraktning. Mange har drevet politisk arbeid i eksil, noe som gir ny frykt for forfølgelse om de sendes tilbake.

Har Arbeiderpartiets ledelse sett seg blind på regler? SV og Senterpartiet er sannsynligvis like fortvilet som AUF. Til og med Fremskrittspartiet reagerer på fraværet av fleksibilitet. Men regjeringen kan ennå snu.

Vis oss en statsråd som gir asylbarna den tryggheten de trenger og har rett på. Som står for en human asylpolitikk hvor enkeltmennesker blir sett og hørt. For en praksis og en samtale som ikke mistenkeliggjør, og hvor barnets behov går foran skjematiske sannheter. Reglene er til for menneskene, ikke omvendt.

Jeg ønsker å oppfordre til å ta til gatene og delta på de arrangementer som nå holdes for å vise motstanden mot en inhuman asylpolitikk.

Skriv under på Amnesty Norges kampanje for de etiopiske flyktningene her>>.

Se videoen: La barna bli.

Sindre Buchanan
folkevalgt og gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne,
St. Hanshaugen bydelsutvalg

For mer informasjon om saken, besøk nettsidene til NOAS, Amnesty Norge og Foreningen tolvte januar. De har også sider på Facebook.