Åpnet valgkampen med krav om klimaforlik

14. august 2013

Harald A. Nissen og Rasmus Hansson åpnet offisielt valgkampen under Arendalsuka med krav om nytt klimaforlik.

Miljøpartiet De Grønne åpnet tirsdag 13. august offisielt valgkampen under Arendalsuka.

Både Harald A. Nissen, nasjonal talsmann og 1. kandidat i Sør-Trøndelag, og Rasmus Hansson, 1. kandidat i Oslo, var på plass under valgkampåpningen på Kanalplassen i Arendal.

Harald A. Nissen tror på stortingsplass til høsten, og mener sperregrensen nå er innenfor rekkevidde.

– På mandag satte vi ny rekord i VGs nasjonale meningsmåling. Med 3,8 prosent begynner vi for alvor å tro at et valgresultat over sperregrensen kan bli en realitet, sa han i sin åpningstale.

Veivalg

Harald A. Nissen understreket under valgkampåpningen at norske velgere nå står ovenfor et veivalg.

– På valgdagen står norske velgere ovenfor et veivalg. Det står ikke mellom rødt og blått, men mellom en ansvarlig miljøpolitikk og en uansvarlig miljøpolitikk, sa han.

På sikt drømmer Nissen om en grønn koalisjonsregjering. På valgkampåpningen viste han til partiets invitasjon til å etablere en klimaopposisjon på Stortinget (pdf).

– Vi i De Grønne vet at vi ikke kan løse problemene alene. Vi skal inn på Stortinget for å påvirke de andre partiene, for samarbeide med dem, lære av dem og stille krav til dem. Allerede i april sendte vi et brev til SV, Venstre, Krf og Senterpartiet der vi foreslo fire felles krav til en ny regjering, uavhengig av om Jens eller Erna styrer. Vi venter fortsatt på svar, og fristen har ikke gått ut.

Klimaforlik

De Grønne presenterte under valgkampåpningen også krav om et nytt klimaforlik i Stortinget.

Dagens klimaforlik ble inngått i 2012 av samtlige partier foruten Frp, og vedtar å kutte seks prosent innenlands i forhold til 1990-nivå. FN har anbefalt at rike land kutter sine utslipp med 40 prosent i samme periode for å unngå en klimakatastrofe.

– Dagens klimaforlik er et monument over det sittende stortingets handlingslammelse i klimapolitikken. Derfor inviterer vi alle partier til å gå sammen med oss om å jobbe frem et bedre forlik i neste stortingsperiode, sa Rasmus Hansson i sin presentasjon av De Grønnes hovedsaker.

– Du trenger ikke være klimaforsker for å se at dagens politikk ikke reflekterer alvoret i situasjonen. Stortinget har i kommende periode en historisk mulighet til å bruke Norges enorme økonomiske handlingsrom til å starte en omstilling, men da er et nytt klimaforlik helt nødvendig.

Nytt ungdomslag

Grønn Ungdom Aust-Agder, De Grønnes nyeste fylkeslag, var også representert under valgkampåpningen.

Aftenpostens valgomat viser at Miljøpartiet De Grønne er største parti i aldersgruppen 18–29 år. Flere meningsmålinger bekrefter trenden.

– Vi unge skal overta denne ene kloden, og om dagens forbruk vedvarer eller øker vil det bli lite igjen å arve. Vi ønsker å overta en levende og ressurssterk klode, sier Jenny Rose Bengtson, nyvalgt fylkesleder i Grønn Ungdom Aust-Agder.

Se intervju med Jenny her.

Foto: Ragnhild Tønnessen