AP ignorerer miljøfaglige råd

31. januar 2013

Rasmus Hansson, stortingskandidat for Miljøpartiet De Grønne

– Lofoten, Vesterålen og Senja topper skalaen for biologisk verdi global sammenheng. Arbeiderpartiet kunne like gjerne gått inn for å legge ned forvaltningsplansystemet sier Rasmus Hansson, stortingskandidat for Miljøpartiet De Grønne.

Et stort flertall i Aps programkomitè går inn for å gjennomføre en konsekvensutredning av oljevirksomhet i de sårbare havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

– Det er bare ved å holde disse områdene oljefrie at regjeringen kan videreføre den norske tradisjonen med en havmiljøforvaltning i verdenstoppen. Hvis ikke Lofoten ikke holdes oljefritt på faglig grunnlag finnes det ikke noe faglig grunnlag for å si nei noen andre steder heller. Da detter bunnen ut av det norske forvaltningsplansystemet, sier Hansson.

Forvaltningsplansystemet er etablert for å sikre helhetlig forvaltning av det marine miljøet i Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten.

– Hvis Arbeiderpartiet mener at Lofoten, Vesterålen og Senja kan åpnes for oljeboring kan de like gjerne slutte å lytte til de miljøfaglige rådene fra forvaltningen. – Dette området topper skalaen for biologisk verdi i global sammenheng.

Han håper på en bred folkelig mobilisering mot oljeboring i tiden som kommer.

Vi oppfordrer Venstre og SV til å stille tydelige ultimatum i disse spørsmålene. Uten klare miljøpolitiske krav svekkes mulighetene for å gjøre valgkampen til en miljøvalgkamp, sier Rasmus Hansson.