Ap og SV må holde løfter om avvikling

24. oktober 2012

Død mink i bur. Foto: Nettverk for dyrs frihet/Dyrebeskyttelsen Norge 2012

Miljøpartiet De Grønne reagerer kraftig på avsløringer fra norske pelsdyrfarmer onsdag kveld. Bildene bekrefter nok en gang at verken profesjonalisering av bransjen eller nedgangen i antall pelsdyrfarmer i Norge har gjort tilstanden i næringen bedre for dyrene.

– De skadene vi ser på disse bildene kommer av en fullstendig ignorering av dyrenes artstypiske behov. Dette er i tillegg en næring som mottar mellom 40-50 millioner årlig i statsstøtte. Det er helt ufattelig, sier Harald Nissen, nasjonal talsmann i Miljøpartiet De Grønne.

Mens regjeringen behandler avsløringene som enkelttilfeller, mener Miljøpartiet De Grønne at en må lytte til fagmiljøene i Den norske veterinærforening, Veterinærinstituttet og Rådet for dyreetikk som har anbefalt å avvikle næringen.

– Det er både naivt og en total neglisjering av fagmiljøene å debattere slike skader og stereotyp atferd hos dyrene som enkelttilfeller. De kommer av den uverdige driftsformen i farmene. Nå må SV og Arbeiderpartiet slutte å gi etter for Senterpartiet i saken, og se å følge opp løftene om avvikling, sier Nissen.

I 2003 fastslo regjeringen Bondevik 2, med Stortingets støtte, at pelsdyroppdrett bør vurderes avviklet om ti år hvis forholdene da ikke er blitt vesentlig bedre. Et av kravene var at dyrene skal kunne tilpasse seg levemiljøet, noe som senere også er stadfestet i dyrevelferdsloven og gjelder alt dyrehold.

– Vi mener det følger av både norsk dyrevelferdslov, Stortingets tidligere signaler i saken og sunt folkevett at denne næringen må avvikles snarest. En slik behandling av dyr kan vi rett og slett ikke stå inne for, sier Nissen.

Dyrevelferdsloven, som ble revidert i 2009, stadfestet blant annet at dyreholder skal ”sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov.”

For kommentarer til pressen:

Harald Nissen, nasjonal talsmann: 992 70 379, harald.nissen@mdg.no

Une Aina Bastholm, sentralstyremedlem: 908 49 505, e-post: une.bastholm@mdg.no