Anerkjenn folkemordet på armenerne!

17. juni 2015

I år markeres 100-­årsdagen for folkemordet på det armenske folk. De Grønne ønsker å vise armenerne støtte, og oppfordrer verdenssamfunnet til å anerkjenne folkemordet.

I 1915 begynte det Ottomanske rike en brutal utryddelse av 1.5 millioner armenere. Senere overtok de armernes hjem, eiendeler, kirker, klostre og ikke minst 90 prosent av armenerens kjerneområder, inkludert nasjonalsymbolet Araratfjellet. 100 år etter er situasjonen slik at landet som ble bygget på ruinene etter folkemordet, Tyrkia, benekter at dette skjedde og bruker enhver anledning til å omskrive historien. Her fengsles folk som offentlig ytrer at dette var et folkemord etter den tyrkiske straffelov paragraf 301.

Historikere og jurister er enige om at dette overgrepet mot en hel befolkning skal klassifiseres under begrepet folkemord. Den polsk­jødiske juristen, Rafael Lemkin, som utformet FN–konvensjonen om folkemord, la det armenske til grunn for loven. Den armenske befolkning bor nå fordelt på 3 millioner i Armenia og 8 millioner spredt rundt omkring i verden. For å komme videre er det veldig viktig at verden anerkjenner og fordømmer dette folkemordet. Flere land, blant dem Sverige, Tyskland, Canada, Russland, Frankrike og EU–parlamentet har anerkjent og fordømt folkemordet. Men hva med Norge?

17083940699_f5a7a58b10_o

Norge må anerkjenne folkemordet

I tiden etter første verdenskrig reiste Fridtjof Nansen i det vide armenske land, støttet modernisering og sivilisasjonsbygging. Han har siden blitt et humanitært ikon i Armenia også. Samtidig har fredsprisens hjemland hverken erkjent eller fordømt dette folkemordet.

Både den rød-grønne og den sittende regjeringen har nektet å vise armenerne støtte i saken, gjerne ved å skyve diplomatiske hensyn foran seg. Armenerne ønsker at land skal gjøre dette slik at Tyrkia forstår at før eller siden må de be om unnskyldning og tilby kompensasjon. Skal diplomatiske hensyn gå foran å gjøre det som er riktig?

Miljøpartiet De Grønne ønsker å markere sin støtte til Armenia i denne prosessen. Vi mener det er på tide at Norge slutter seg til koret av stemmer som forlanger en opprydning av dette gamle såret i historien. Det kan ikke begynne å gro før vi anerkjenner det for hva det er. Vi ønsker at Norge anerkjenner og fordømmer folkemordet på armenerne. Vi ber Tyrkia om å gjøre det samme, og oppfordrer til samtaler med Armenia med det mål å skape fred og forsoning mellom de to landene og befolkningene.