6,5 prosent og Norges fjerde største parti

18. juni 2015

På en meningsmåling som Opinion har utført for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB), får Miljøpartiet De Grønne (MDG) sin største oppslutning noensinne med 6,5 prosent.

Ifølge en meningsmåling for juni, ligger De Grønne an til å få 6,5 prosent av stemmesedlene. Det er den største oppslutningen i partiets historie. Nasjonal talsperson Rasmus Hansson er strålende fornøyd over tallene:

– Nå ser vi resultatet av at vi har flere hundre grønne kandidater som mobiliserer over hele landet. Vi gleder oss til valgkampen, sier Hansson.

Fjerde størst

På denne målingen er De Grønne Norges fjerde største parti. Blir dette valgresultatet, kan vi tidoble antall folkevalgte. I dag har vi 31 representanter.

– Dette er svært gode tall som viser at potensialet vårt er stort. Det er selvsagt motiverende ved inngangen til valgkampen, sier Hansson.

I medvind

85 prosent av Norges befolkning kan i år stemme på De Grønne, en oppgang fra 52 prosent siden sist kommunevalg. Vi har nær firedoblet antall kommunelister fra 55 i 2011 til 204 i år. I tillegg stiller partiet lister i alle Oslos 15 bydeler, i alle fylker og på Svalbard – altså 238 lister til sammen:

– De Grønnes mål i valget til høsten er å komme inn i flere hundre kommunestyrer og løfte frem masse god, grønn politikk. Det betyr prioritering av sykkel, gange og kollektivtrafikk, flere grønne lunger i byene, ivaretakelse av naturen og bygging av trygge og livskraftige lokalsamfunn, sier Hansson.

Vi kan avgjøre kampen om storbyene. På de siste målingene har vi vært over sperregrensen på gjennomsnittet av målingene, og på vippen i Oslo, Bergen og Tromsø.