4,1% i Oslo: – Sperregrensa neste!

21. juni 2013

– Vi knuser alle rekorder på juni-målingene! Disse målingene viser at ikke bare stortingsmandat, men også sperregrensa er inne rekkevidde. Hver eneste stemme er med å skape historie, sier Rasmus Hansson som er 1. kandidat for De Grønne i Oslo.

For andre gang på en uke er tidligere WWF-leder Rasmus Hansson inne på Stortinget. Dagens Aftenposten-måling gir De Grønne 4,1% i Oslo.

– Vi knuser alle rekorder på juni-målingene! Disse målingene viser at ikke bare stortingsmandat, men også sperregrensa er inne rekkevidde. Hver eneste stemme er med å skape historie, sier Rasmus Hansson som er 1. kandidat for De Grønne i Oslo.

De siste tre ukene har De Grønne hatt ikke mindre enn tre landsomfattende målinger på 2,2% eller mer, som også tilsvarer direktemandat i hovedstaden. På snittet av de nasjonale mai- og juni-målingene til InFact/VG ligger De Grønne på hele 4,8% i Oslo ifølge PollofPolls.no.

– Samtlige Stortingspartier stemte nylig for åpningen av oljevirksomhet i Barentshavet Sørøst med mulige CO2-utslipp opptil 16 ganger mer enn Norges samlede klimagassutslipp. Vi trengs for å løfte Norge ut av oljetåka og inn i fornybarsamfunnet, sier Hansson.

Partiets mål er å bryte sperregrensen. Sjansen er da stor for at De Grønne kan havne på vippen. Det vil partiet benytte til å forhandle frem offensiv miljø- og klimapolitikk. Og holde FRP utenfor regjering.

– Vi kan love en ting, og det at vi aldri skal gi klimaskeptikerne i FRP og Siv Jensen nøklene til regjeringskontorene. Vi er det eneste systemkritiske alternativet ved høstens valg, i et ellers størknet politisk landskap der gamele ideologiske merkelapper går foran et bærekraftig samfunn, avslutter Hansson.

Foto: Monica Løvdahl