3500 stemmer unna historisk stortingsmandat

01. juli 2012

Grafikk: Aftenposten

Miljøpartiet De Grønne setter igjen nye rekorder. I hovedstaden kniver nå Oslo-bystyrets nykommer om et historisk stortingsmandat. Kampen står om kun noen tusen stemmer.

På en ny Oslo-måling (Respons, 26. juni) får Miljøpartiet De Grønne 2,3 prosent. Med en fordeling som på denne målingen, har tv2.no beregnet at terskelen for å kapre mandat i Oslo være på kun 3,45

prosent. Blir det avgitt like mange stemmer som i 2009, mangler partiet bare rundt 3.500 stemmer.

– Dette viser at det nytter å stemme på oss og at vi står foran et uhyre spennende valg, sier partiets nasjonale talskvinne Hanna E. Marcussen.

En beregning gjort av nettstedet Poll of Polls viser at kampen om sistemandatet i hovedstaden blir jevn. Seks partier mangler etter målingen mellom 0,3 prosent og 1,15 prosent for å erobre sistemandatet.

Fremgang over hele landet. I juni har Miljøpartiet De Grønne oppnådd de sterkeste målingene i partiets historie. På siste nasjonale måling (Respons, 15. juni) får Miljøpartiet De Grønne 1,8 prosent. Også i Bergen vinner partiet på målingene med 3,3 prosent – mot 2,0 i fjorårets valg. (Respons, 23. juni). Valgforsker Frank Aarebrot spådde i BT at De Grønne kunne komme inn på Stortinget ved valget 2013:

1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Hordaland

– De trenger ikke å bryte sperregrensen for å komme inn på Stortinget, men kan vinne direktemandater i Hordaland eller Oslo, for eksempel. Miljøpartiet De Grønne er i angrepsposisjon og de har fått en talerstol i bystyrer og fylkesting. Det er et gjennombrudd, sa Aarebrot til BT i mars.

Miljøprest på Stortinget?

Det er enda ikke avklart hvem som vil bli partiets toppkandidat fra Oslo, men fembarnsfar og miljøpresten Tom Sverre Tomren vant helgens nominasjonsmøte i Hordaland.

– Vi trenger en ny kraft i norsk politikk, et friskt miljøpust. Alle politiske partier i norsk historie har vokst frem som tilsvar på nye utfordringer og nye tider. De største utfordringene i vår tid handler om miljø og klima. Tiden er derfor overmoden for å få Miljøpartiet De Grønne på Stortinget, sier Tomren til BT.