Eva Joly hilste De Grønne med angrep på FrP

20. mai 2017

Eva Joly, EU-parlamentariker og innehaver av æresplassen på De Grønnes valgliste i Oslo, sendte videohilsen til landsmøtet på Lillehammer. Her advarer hun mot FrPs populisme og maner til kamplyst i den kommende valgkampen.

«Kjære, grønne venner.

Vi, De Grønne i EU-parlamentet, har øynene rettet mot dere i Norge i anledning Stortingsvalget i september i år.

Vi har øynene rettet mot dere, fordi vi vet at De Grønne er påler og varde i kampen mot populismen som vinner stadig større terreng.

Vi så det i Østerrike, hvor Alexander Van der Bellen klarte å slå ut populisten Norbert Hofer. I Norge er det ikke bedre. Populismen har kanskje mer forførende trekk, ved Siv Jensen, men deres teori er den samme. Og i Norge har dikene gitt etter, man har tatt Fremskrittspartiet inn i varmen, inn i Regjering. Hvordan kan Norge ha en regjering med folk som benekter vitenskapen og benekter konsekvensene av klimaendringene. Det er derfor dere er så viktige.

Så gå ut i denne kampen og vinn den. Dere er viktige for etikken, i denne alternative sannheters periode og i en Trumpistisk verden. Vi trenger dere. Vi trenger folk som har omsorg for kloden og dens beboere og for fremtidige generasjoner.

Så jeg stoler på at kamplysten som dere ser i dag på landsmøtet, den er der.»

Foto: © Claude Truong-Ngoc / Wikimedia Commons
Lisens