Grønt Norge 2045 - sånn ser det ut! Del 4 av 4

Programkomiteen

Når

18.12.2023 KL.16:15
Du er herved invitert til å lage politikken som skal skape økonomien og næringslivet vi trenger i Norge 2045. La oss tegne bildet av den framtiden vi ønsker oss!

Påmeldingsfrist er mandag 18.12 kl.08.00. Etter påmelding trenger vi å vite om du skal delta fysisk eller digitalt. De som deltar digitalt mottar møtelinke, og de som deltar fysisk i Oslo mottar adresse for oppmøte. Du melder ifra om dette via påmeldingsbekreftelsen du mottar.

Per Espen Stoknes innleder!
Han er med-forfatter av boken Earth4All som beskriver "The Giant Leap" som omstiller hele verden til en grønn framtid. Stoknes er i tillegg klimapsykolog, professor på BI og tidligere politiker for MDG.

På workshop 4 av 4 finner vi løsningene for å ta Norge fra fossiløkonomi til sirkulærøkonomi, med null utslipp, mer natur og mer liv!

• Hva er vår felles visjon for fremtiden?

• Hva er våre nye mål?

• Hvordan påvirker det samfunnet, næringslivet og hverdagslivet vårt?

Programleder: Preben Carlsen, daglig leder i Switch

Event på Facebook: https://fb.me/e/1GgjJ6lMk

___________________________________

Denne workshopen bygger på tre andre:
Scenarier for framtiden 11. desember: https://fb.me/e/1G2UCy3Gz
Nåtidens økonomi 4. desember: https://fb.me/e/19obRZlMv
Fortidens økonomi 27. november: https://fb.me/e/3fsXTJjDJ

I dag er økonomien vår laget for bruk og kast. Vi produserer kortlevde produkter på andre siden av verden, frakter dem til Norge og selger dem i store volumer til lave priser. Når produktene er solgt, er det ingen som har ansvaret for hva som skjer med dem. Dermed blir de nesten alltid kastet etter første gangs bruk – og bare 2,4 prosent blir gjenbrukt.

Som en råvarebasert økonomi i dag, dominert av olje- og gassbransjen, skal Norge gjennom en stor overgang til en mer sirkulær økonomi. Da trenger vi mer innovasjon og skaperkraft, mer glede og verdi fra tingene som finnes, og lavere ressursforbruk.

Både forbruket vårt og produksjonen må ut av de fossile, lineære verdikjedene som går på bekostning av naturen og selve livsgrunnlaget vårt. Overforbruket av jordens ressurser gir allerede nå konsekvenser. Knapphet på råvarer og materialer fører til prisstigning, lavere lønnsomhet for næringslivet og tilgangsproblemer i framtida. Dette påvirker alt fra lommeboka til folk, til nasjonal og internasjonal sikkerhetspolitikk.

Så bli med og redesigne økonomien vår – fra dagens fossiløkonomi til morgendagens sirkulærøkonomi. Med den mest ambisiøse og handlekraftige økonomiske politikken vil Miljøpartiet De Grønne skape til en ny, grønn kurs for Norge etter stortingsvalget 2025.

Vi starter med en workshop-serie med fire samlinger der vi jobber i grupper for å finne svar på viktige spørsmål.

Vil du vite mer?

Innstillinger