Une Aina Bastholm

Fullt navn: Une Aina Bastholm

Fødselsdato: 14.01.1986

Sted: Er oppvokst i Trondheim og Rennebu (begge Sør-Trøndelag) og Bodø (Nordland), bor i Oslo i dag.

Valgkomiteens begrunnelse for innstillingen:

Une er en verditro breddepolitiker og en strategisk partibygger med erfaring fra debatter, foredrag og media. Siden hun ble med i De Grønne i 2010 har hun blant annet sittet i sentralstyret, vært leder i Oslo MDG og ledet nominasjonskomiteen i Oslo. Une har et sterkt engasjement for organisasjonsbygging, og har besøkt mange lokal- og fylkeslag de siste årene.

Siden høsten 2013 har Une vært politisk rådgiver for De Grønne på Stortinget. Dersom hun blir valgt, vil hun slutte som rådgiver, og bli talsperson på fulltid med partikontoret som base, i tillegg til å reise mye rundt i landet.

Une er opptatt av å mobilisere langsiktig entusiasme for grønn politikk, og å ta velgere og forbrukere på alvor som tenkende, samvittighetsfulle folk. Hun vil gjøre De Grønne til en tydelig stemme innen grønne næringer, og skriver i dag fast i landbruksavisa Nationen.

Une er også en aktiv 1. vara på Stortinget. På de 14 dagene hun har møtt som representant hittil har hun deltatt i hele 16 debatter i Stortinget innen landbruk og næring, avfallspolitikk, klima og natur, asyl, pelsdyr og Grunnlov, og fremmet egne forslag om bl.a. kyllingvelferd, ungdomshelse og forbrukerinformasjon.

Une er oppvokst i Trondheim, Rennebu og Bodø, og er utdannet statsviter fra Norge, Tyskland og Wales. Hun ble tidlig politisk aktiv, og har bakgrunn fra en rekke frivillige organisasjoner. Hun har jobbet i Naturvernforbundet og Dyrevernalliansen, og også tidligere startet og drevet en egen bærekraftig dagligvarebutikk.

På valgkomiteens intervjuer og i seleksjonsprogrammet scorer Une svært godt på nøkkelegenskaper og evner i tråd med kriteriene som valgkomiteen har definert. For å kunne lede partiet innad innehar hun stor selvinnsikt og svært gode evner til å gi og ta tilbakemeldinger på en god måte. Une har en uttalt en tydelig motivasjon for vervet og en trygghet i hva det innebærer som er imponerende, spesielt tatt i betrakting at hun er relativt ung. Une blir verdsatt av mange i partiet for sin politiske teft, stamina og medmenneskelige kompetanse.

I det utadrettede arbeidet har Une erfaringer og evner til å bli en rikspolitiker som vil kunne skape verdimessig bredde og en god talspersondynamikk med appell til forskjellige velgergrupper. MDG har stor appell til unge og kvinner og valgkomiteen mener dette vil styrkes med Une som talspersonkandidat ved siden av Rasmus.

Les mer om de øvrige kandidatene til talspersonvervet her.

Les hele begrunnelsen for valgkomiteens innstilling her.