Rasmus Hansson

Fullt navn: Rasmus Hansson

Fødselsdato: 04.09.1954

Sted: Er oppvokst i Oslo, bor i Bærum (Akershus) i dag.

Begrunnelse for valgkomiteens innstilling:

Rasmus Johan Michael Hansson (f. 1954) er Miljøpartiet De Grønnes første stortingsrepresentant.

Rasmus er en erfaren miljøverner med lang fartstid fra både aktivisme, organisasjon og innen-og utenriksforvaltning. Rasmus kom inn på Stortinget i 2013 og ble valgt til nasjonal talsmann under landsmøtet i 2014. Rasmus er motivert til å lede partiet en ny periode med hovedmål om å få en rekke nye kolleger etter Stortingsvalget i 2017.

Rasmus er Cand. real i biologi fra NTNU, har en grad. dip i internasjonal politikk og en grad. cert i business admin. fra LaTrobe University, Australia. Han var generalsekretær i WWF Norge fra 2000-2012, og har tidligere bl.a vært direktør for miljøforvaltning ved Norsk Polarinstitutt og for NORADs miljøvernprogram. I dag er han stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne og har etter valgkomiteens mening gjort en meget god jobb som talsperson i å fronte dette arbeidet og partiet som en helhet på den rikspolitiske scenen. Dette var viktig for valgkampen i 2015 og vil være et sentralt suksesskriterie i Stortingsvalgkampen høsten 2017.

Rasmus samarbeider allerede godt med valgkomiteens innstilte talspersonkandidat Une Aina Bastholm og ønsker å støtte opp under og gi stort spillerom for at Une kan fokusere på å videreutvikle partiorganisasjonen. Rasmus ønsker også å løfte den andre talspersonen frem i media så ofte som mulig.

Rasmus sin visjon for De Grønne i årene fremover er å dyrke frem et entusiastisk, radikalt, frittenkende, mellomstort norsk parti i god vekst med direkte innflytelse på de store politiske avgjørelsene som tas i Stortinget. Et parti som langt mer effektivt enn andre driver norsk politikk i grønn retning, og fortsetter å trekke til seg de mest offensive, dyktige og optimistiske menneskene.

Les mer om de øvrige kandidatene til talspersonvervet her.

Les hele begrunnelsen for valgkomiteens innstilling her.