Hilde Lengali

Fullt navn: Hilde Lengali

Fødselsdato: 14.04.1969

Sted: Oppvokst på Spikkestad i Røyken, i Buskerud. Bor nå på Klokkarstua i Hurum, i Buskerud.

Bakgrunn:

• Lederverv hos De grønne siden 2009, som partisekretær, landsstyremedlem, leder i prinsipprogramkomiteen, leder i Grønt Kvinnenettverk og Sentralstyremedlem 2012-2016
  • Har vært fast representant i kommunestyret i Gildeskål kommune, vara til bystyret i Bodø og er nå fast representant i kommunestyret i Hurum.
  • Daglig leder og eneste ansatte i interesseorganisasjon med ca 7000 medlemmer (Steinerskolenes foreldreforbund) siden 2007, og jeg har masse frivillig organisasjonserfaring og bred livserfaring

Hvilke 2 politiske saker er du mest opptatt av og hvorfor?

Miljøsaken og medmenneskelighet er mine hjertesaker og dette bunner i min kjærlighet til mennesket og naturen:

• Miljøsaken handler om å ta vare på jordkloden vår, og sørge for at vi overlater den til de som kommer etter oss i minst like god stand som vi overtok den.
  • Medmenneskelighet handler om å jobbe for likeverd, og at alle mennesker får et godt grunnlag for å leve et godt liv. Jeg ser på mennesket som en fantastisk ressurs, og tar utgangspunkt i at vi kan få til det vi vil.

Hva er din visjon for De Grønne i 2018?

De Grønne skal jobbe hardt og aktivt for å skape et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse. Med det som mål skal vi kontinuerlig jobbe for å få medmenneskelige og økologiske saker på dagsorden. Vi skal utvide vårt nedslagsfelt til å gjelde alle politikkområder innen 2017, og komme inn på Stortinget med mange representanter da. I 2019 skal vi ha ordførere i mange kommuner. I 2021 skal vi i regjering og i 2025 er vi klare for statsministerstolen. Vi skal være Norges største parti i 2025, og da må vi ha fått gjennomslag for det grønne skiftet som er så nødvendig.

Kontaktinformasjon: Tlf.: 9713 2313, e-post: hilde.lengali@mdg.no