Dyr mat: Slik vil MDG hjelpe

Billigere frukt og grønt, lavere skatter og en oppstramming av dagligvarebransjen må til nå.

Aldri har du betalt mer for maten i butikken. Mange av oss sliter med å få økonomien til å gå rundt når prisen på bokstavelig talt livsnødvendige varer øker dramatisk.

Rasmus Hansson i MDG er kritisk til at prisene økes så mye:

– Det er ikke synd på en dagligvarebransje som deler ut milliardutbytte til eierne, mens folk bokstavelig talt mangler mat. Norske kjeder med diger markedsmakt må vise at de kan ta ansvar i en situasjon hvor mange sliter.

MDG vil gi folk bedre råd

– Mange foreslår nå å fjerne merverdiavgiften på mat, så alle matprisene faller. Vi kan godt være med på å fjerne momsen i en testperiode, men det grepet vil gi mest penger til de som kjøper mest og dyrest mat – altså de av oss som har best råd, sier Hansson.

Han mener det er bedre å senke skattene for alle som tjener under 800 000 kroner i året, og øke den for de som tjener mer.

– En slik sosial omfordeling vil hjelpe alle med dårlig råd, uavhengig om det er maten, strømmen eller andre ting de sliter mest med å betale. Vi kan ikke kun se på matprisene isolert sett, minner Hansson om.

Han vil også innføre en mer rettferdig strømstøtte, som relativt sett gir mest til de med minst fra før.

Billigere frukt og grønt

Selv om MDG er skeptiske til å redusere momsen på all mat, vil partiet fjerne den helt for frukt, grønt og bær. Dette vil gjøre det lettere for alle å velge sunn mat, også når prisene øker.

– Å spise mer frukt og grønt er bra for helsa og for miljøet. Vi har vært for å kutte denne momsen lenge, men det har aldri vært et så godt tidspunkt for å gjøre det, mener Hansson.

Matgigantene har for mye makt

Hansson mener regjeringen må ta mer ansvar i matvaremarkedet, som domineres av noen få, store aktører.

– Prisene for forbrukerne kan reduseres og lønna til bøndene økes ved å svekke matgigantenes konkurransemonopol, sier han.

MDG er opptatt av at bøndene skal få rettferdig betaling for jobben de gjør med å produsere maten, og at matbransjen ikke skal stikke av med alle pengene når prisene går opp.

Les også: Vår landsbrukspolitikk gir bøndene en lønn å leve av

Rasmus Hansson fra MDG står på en parkeringsplass, ved en grønn søppeldunk, bygget om til en liten matbutikk. Her ligge epler, bananer og annen mat som er gått ut på dato, men som fortsatt kan spises.Mot matkasting: Å ikke kaste mat blir ekstra viktig nå som prisene øker. Her er Rasmus Hansson ved verdens minste gratis matbutikk, som Framtiden i våre hender har laget for å redde spisbar mat fra søppeldunken.

Haster å stoppe matkasting

Når mange ikke har råd til mat, blir det enorme mengden matkasting i Norge enda mer grotesk. Hvert år kaster vi mat som kunne ha mettet en million mennesker.

Det skjer mye bra for å redusere kastingen, ikke minst hjemme på kjøkkenet hos mange. Men regjeringen har somlet lenge med Matkasteloven som regjeringsplattformen lover, sier Hansson.

MDG og miljøorganisasjonene har etterlyst loven mange ganger. Den skal pålegge bransjen å sørge for at spisbar mat ikke går i søpla.

– Mens vi venter må regjeringen gripe inn nå, og stoppe at mat kastes foran nesa på folk som ikke har råd til å kjøpe, avslutter Hansson.