Dette skjer på MDGs landsmøte

Klær og miljø, psykisk helse for unge og strøm er noe av det som skal opp på landsmøtet. Vi skal også ha nestledervalg og velge hva slags parti vi skal være de neste årene.

Miljøpartiet De Grønne hadde landsmøte på Fornebu 6.–8. mai. En oppsummering av hva som skjedde finner du her. Program og info finner du på mdg.no/mdglm, og du kan se video av møtet på mdg.no/live.

Vi har i dag har over 300 representanter i kommune- og bystyrer over hele landet, og er med på å styre både distriktskommuner og mange av de største byene. En rød tråd på årets landsmøte er at vi må tenke globalt og handle lokalt. Selv en liten beslutning i en liten norsk kommune er en del av det store bildet i verden, og all god politikk drar oss i riktig retning.

Her er en kjapp gjennomgang av det viktigste som skjer på landsmøtet:

Klær og psykisk helse

Landsmøtet skal behandle fem resolusjoner, altså politikk som kommer i tillegg til det gjeldende partiprogrammet vårt:

Blant dem er en resolusjon med nye tiltak for å gjøre klesbransjen mer miljøvennlig, blant annet å innføre lengre garantitid, så produktene får bedre kvalitet. I tillegg vil vi fjerne moms på reparasjon og bruktklær, noe Lan Marie Berg snakket om da hun besøkte Fretex nylig.

Lan Marie Berg på besøk hos Fretex. Foto: Nicklas Knudsen

– Klesindustrien er en versting på miljø og arbeiderrettigheter. Med god grønn politikk kan vi knuse slaveriet i klesindustrien og kutte utslipp, samtidig som vi tilbyr folk klær av kvalitet, sier talsperson Ulrikke Torgersen i Grønn Ungdom, som står bak forslagene.

For å hjelpe unge som sliter psykisk, er det foreslått en hjelpegaranti for alle under 23 år. Barn og unge med psykiske lidelser og rusavhengighet skal ikke vente mer enn 20 virkedager før de får nødvendig helsehjelp.

EU og strøm

Det er også forslått en resolusjon om energi og strøm – blant annet med toprissystem for forbrukerne, klimabelønning når prisene er høye og tettere samarbeid med EU. Her ønsker flere samtidig å diskutere om Norge bør gjennomføre en folkeavstemming om EU. Vil du høre argumentene for og mot EU, kan du se eller høre Politisk kvarter der to MDG-ere diskuterte dette nylig.

Et annet resolusjonsforslag, også dette fra Grønn ungdom, handler om at Norge må satse mer på kjernekraft. Til sist er det forslått en resolusjon om angrepet på Ukraina, blant annet om hva Norge bør gjøre for å hjelpe og at vi er positive hvis Sverige og Finland vil bli med i NATO.

• De fire første resolusjonene kan du lese ved å klikke her og bla til side 15.
  • Resolusjonen om Ukraina leser du her.
  • Alt skal debatteres grundig på landsmøtet, og det er sendt inn mange forslag om å endre resolusjonene.
  • Hva som blir den endelige politikken er det Landsmøtet som bestemmer.

Nestledervalg

Hele ledelsen i MDG er på valg i år. Partileder Une Bastholm og partisekretær Torkil Vederhus stiller uten motkandidater, og valgkomiteens innstilling er at de får med seg nåværende nestleder Arild Hermstad, samt Ingrid Liland som ny nestleder.

To andre kandidater vil også bli nestledere Kristoffer Robin Haug og Natalia Golis. Nylig var alle de fire nestlederkandidatene samlet til sofaprat om hvor de vil ta MDG i årene fremover!

Valgkomiteen har innstilt kandidater til mange organer og verv – se alle her.

Hva skal MDG være i 2030?

Vi har vokst enormt de siste årene, og mange lurer på hvordan vi skal utvikle oss fremover. Hvilke mål og ambisjoner bør partiet ha frem mot 2030?  Hva av det som har fått oss dit vi er i dag bør vi gjøre mer av? Hva bør vi endre på eller bli bedre på?

I år har et eget utvalg jobbet med disse viktige spørsmålene, og hundrevis av medlemmer har gitt sine innspill. Utvalget har nå foreslått en langtidsstrategi for MDG, der de tegner opp hvordan vi kan bli et grønt folkeparti i 2030, og denne skal Landsmøtet ta stilling til.