MDG: Nei til kjernekraft-satsing i Norge nå

MDGs landsmøte vedtok denne helgen en utdypning i sin politikk på kjernekraft, etter at partiet i fjor gikk inn for støtte til kjernekraft som klimaløsning internasjonalt.

Program og info om MDGs landsmøte 2022 finner du på mdg.no/mdglm, og du kan se video av møtet på mdg.no/live.

– Jeg vil takke Grønn Ungdom som ga oss en mulighet til å utdype hva vi mener i en viktig energipolitisk sak. Det har vært en veldig spennende debatt med høyt kunnskapsnivå, sier leder i MDG, Une Bastholm.

Det var MDGs ungdomsparti Grønn Ungdom som løftet kjernekraft-debatten inn i landsmøtesalen. Nestleder Arild Hermstad, energipolitisk talsperson Einar Wilhelmsen og en rekke andre politikere i MDG kom med et helhetlig endringsforslag til Grønn Ungdom sin originale resolusjon som tok til orde for å utrede bygging av kjernekraftverk i Norge.

Bidra internasjonalt

Den nye resolusjonen som ble vedtatt tar sikte på at Norge kan bidra til at kjernekraft blir en klimaløsning internasjonalt gjennom forskning i Norge og bistand til finansiering internasjonalt, fremfor at vi går inn for kjernekraft i Norge.

– Moderne kjernekraft er nok et viktig alternativ til kull for en del land på sikt, men her i Norge trenger vi ikke utbygging av kjernekraft. Vi må satse der hvor hvor vi faktisk har kompetanse og industri klart, som havvind, karbonfangst og -lagring og grønn skipsfart, solenergi, biogass og en storstilt energieffektivisering, sier Bastholm

Den nye politikken på atomkraftfeltet gjør at partiet kan konsentrere sine satsinger på fornybarenergi fullt ut, ved at ressurser som kunne gått til fornybarsatsinger ikke bindes opp til å satse på kjernekraft.

– Klimaomstillingen og fornybarsatsningen går alt for trådt i Norge. Den viktigste rollen for MDG framover er å bidra til at det skjer noe overhodet. Treige, norske styringspartier trenger hjelp til å øke ambisjonene der Norge har gode forutsetninger, kompetanse og industri klar, og ta tilstrekkelig hensyn til naturen i utbygginger.

Grønn Ungdom fornøyd

På tross av at MDG nå ikke vil utrede kjernekraft her i Norge, konkretiserer resolusjonen de måtene partiet kan bidra til at kjernekraft blir trygt og effektivt i de områdene det vil brukes. Også Tobias Stokkeland, talsperson i Grønn Ungdom er fornøyd med vedtaket.

– Jeg er fornøyd med at dagens vedtak tydelig viser at MDG mener at verden trenger mer kjernekraft, og at Norge skal ta en aktiv rolle i dette, blant annet gjennom finansiering. Jeg skulle selvfølgelig ønske at vi åpnet for å bygge kjernekraftverk i Norge, men det gikk ikke gjennom denne gang.

Den vedtatte resolusjonen kan leses her.

Vil du få oppdateringer om hva som skjer på landsmøtet og i partiet ellers? Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vil du vite mer?

Innstillinger