Norge bør tar stilling til EU-søknad

Landsmøtet til MDG ble i dag enig om å løfte EU-debatten i Norge.

Program og info om MDGs landsmøte 2022 finner du på mdg.no/mdglm, og du kan se video av møtet på mdg.no/live.

MDG mener den helt nye sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa som følge av krigen i Ukraina, sammen med den stadig mer akutte klima- og naturkrisen, hensyn til jobber i Norge, og internasjonal solidaritet, tilsier at Norge nå må ta stilling til om vi skal søke medlemskap i EU. MDG skal aktivt bidra til å løfte en slik debatt.

Det er ordlyden i det nye EU-vedtaket fra MDG. Leder i MDG, Une Bastholm har fulgt debatten på landsmøtet med stor interesse.

— Den sikkerhetspolitiske situasjonen og den stadig mer akutte klima- og naturkrisa gjør det viktig og riktig med en debatt om norsk EU-medlemskap nå. Det er naturlig at vi som grønt solidaritetsparti er med og løfter debatten om Norges forhold til Europa, sier Une Bastholm.

Lenge siden forrige avstemning

Det var resolusjonskomiteen under ledelse av Einar Wilhelmsen som kom opp med kompromissforslaget store deler av partiet stilte seg bak.

— Det er 28 år siden nordmenn sist fikk ta stilling til EU-medlemskap. Mange av oss var enten ikke født eller var for unge til å ha stemmerett da. Derfor er det et demokratisk argument for å ha en ny runde om Norges forhold til Europa, sier Bastholm.

Bastholm gleder seg til å ta debatten enda et steg videre, både i offentligheten og internt i partiet.

— Nå skal vi i MDG være med og løfte debatten offentlig, men ikke minst internt i partiet gjennom møter, i arbeidet med prinsipprogrammet og i vårt internasjonale utvalg. Vi har mange dyktige folk i partiet med gode argumenter både for og imot. Det viktige nå er å ha en grundig diskusjon og få fram et godt grunnlag for en beslutning, sier Bastholm.

Se også: Rasmus Hansson og Sigrid Heiberg i Politisk kvarter om EU-standpunkt

Vil du få oppdateringer om hva som skjer på landsmøtet og i partiet ellers? Meld deg på vårt nyhetsbrev