De Grønne får kollektivgjennomslag i Oslo

28. september 2016

De Grønne har i dag delt ut en haug med gulrøtter til Oslos innbyggere. Nå satser vi videre på kollektivtilbud i hele landet.

Onsdag la byrådet i Oslo frem sin aller første budsjett. Budsjettet inneholder tidenes satsing på kollektivtransport. Fra neste år blir det mye lettere for folk i hovedstaden å ta bussen, banen og trikken, sykle, gå, bruke elbil og naturen i byen.

– Det er sånne seire vi kjemper for i hele landet og her på Stortinget, for å sørge for at Norge blir et miljøvennlig land med kollektivtilbud mange flere steder enn her i Oslo, sier nasjonal talsperson i De Grønne, Rasmus Hansson.

NRK gikk nylig gjennom hva De Grønne har fått til av kollektivsatsing i kommuner og fylker der De Grønne sitter i posisjon. Konklusjonen var oppløftende: Overalt der De Grønne er i posisjon er det bevilget mer penger til buss og ferge.

– Dette er svært gledelig. I alle fylker der De Grønne har en liten hånd med på rattet, så skjer det ting med kollektivsatsingen. For eksempel har vi akkurat fått stort gjennomslag for milliardinvesteringer til kollektivtransport i Buskerud, og i Trondheim har vi vært garantister for en vellykka storsatsing på kollektiv i mange år, legger nasjonal talsperson Une Aina Bastholm til.– I tillegg blir det viktig å få på plass ladestasjoner for elbiler og at det blir tilgang til biodiesel på de stedene i Norge der det rett og slett ikke eksisterer eller er mulig å få på plass kollektivtrafikk i dag.

Men selv om lokale gjennomslag er viktige, er det mye som ikke kan gjøres uten at regjeringen er med på laget.

– Vi har derfor høye forventninger når regjeringen neste uke legger frem statsbudsjettet for 2017. Vi må slutte å investere i motorveier og flyplasser, og investere stort i kollektivtransport, slik som i Oslo, sier Hansson.

De Grønne har gjentatte ganger sett at regjeringen, ved samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, har trenert miljøtiltak som De Grønne ønsker å gjennomføre.

– Regjeringen har presset gjennom en motorveiutbygging i Trondheim, nektet Oslo å innføre lavutslippssoner og vil ikke sette opp bensinprisen med ett øre i statsbudsjettet. Det er synd, for det er disse tiltakene som trengs skal vi nå klimamålene våre, sier Hansson.

Les mer om De Grønnes kollektivtiltak her: https://www.mdg.no/nyheter/prioriter-kollektiv-fremfor-motorvei/

Les mer om De Grønne i Oslos kollektivsatsing her: http://oslo.mdg.no/nyhet/oslos-gronne-skifte-er-igang/