Meld deg på

Kick off med Akershus MDG og workshop om grønt næringsliv!

Hvor

Møteplassen - Lillestrøm bibliotek
5 Jonas Lies gate
Lillestrøm, Viken 2000

Nasrin Naimy

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

27.01.2024 KL.12:15

Nysgjerrig på grønn politikk, og hvordan vi skal klare å nå klimamålene innen 2030? Bli med kick- off og workshop med Akershus MDG!

Hvorfor er et reelt grønt skifte viktigere enn noen gang, og hva er status i Akershus MDG nå etter Viken-oppløsningen? Klarer vi å skape et bærekraftig samfunn innenfor planetens tålegrenser og i så fall hvordan?

Hvordan skal vi klare å skape et innovativt og grønt næringsliv, og hvilken rolle spiller Akershus, som Norges største fylke? Disse spørsmålene skal nestleder i MDG, Ingrid Liland, kommunikasjonssjef for MDG nasjonalt, Nils Mørk, og fylkesleder i Akershus, Øyvind Solum, prøve å svare på, sammen med deg og andre deltakere.

Sted:  Lillestrøm Bibliotek. Scene: Møteplassen
Dato: Lørdag 27 januar, kaffe fra kl.12.15. Arrangementet starter kl.12.30 og avsluttes 15.30
Påmelding: Gratis arrangement, påmelding nødvendig.

Lett servering.

Kl.12:30 - 13:50

Oppstart av Akershus MDG - veien mot 2025

Hvorfor er det viktig å få gjennomslag for grønn politikk i Akershus? Fylkesleder Øyvind Solum innleder, og inviterer til en samtale om hva vi skal, hva vi vil og hvor vi skal gå

• Hvor står vi etter kommunevalget i 2023? Innspill fra valgkampevalueringen og lokallag
  • Hvordan kan fylkeslaget tilrettelegge for lokallagenes behov? Hva trenger tillitsvalgte og folkevalgte i inneværende kommunestyreperiode 2023-2027, og hvordan kan vi samarbeide og bygge lag?
  • Hva skal til for å rigge oss på best mulig måte for stortingsvalget i 2025? Kommunikasjon, prioriterte saker og nasjonale programprosses
  • Hvordan skal vi klare å samarbeide tettere med Grønn Ungdom i fylket og i lokallag? v/fylkesleder i Akershus GU, Linnea Hovland Esnali

Kaffepause 10 min.

14:00-15:30

Workshop om grønt næringsliv.
Hvordan kommunene i Akershus og MDG bidra til utviklingen av sirkulære bedrifter, og god næringsutvikling?

• Ingrid Liland, nestleder i MDG innleder om grønn og fremtidsrettet næringspolitikk, og dets samspill med levende lokalsamfunn i fremtidens nullutslippsamfunn.
  • Innlegg fra NHO Viken og Oslo - hva trenger bedrifter i Akershus for å omstille seg, og bidra til utviklingen av et sirkulært og bærekraftig næringsliv?
  • Innlegg fra Akershus Energi,  Frank Sagvik, direktør ny fornybar - «Energikrise, naturkrise og klimakrise – hva er dilemmaene og løsningene»

Kommunikasjonssjef i MDG, Nils Mørk leder sesjonen om hvordan Akershus kan bli et foregangsfylke for utvikling av et sirkulært næringsliv.

Workshop:  MDG lager nå fremtidens næringspolitikk for Akershus og lillestrøm, og vil gjerne vite hva som er viktigst for deg:

• Hva tror du skal til for å gjøre norsk næringsliv grønnere og bærekraftig? Hva slags jobber håper du finnes for de som er barn i dag?
  • Hvilken rolle har sirkulærøkonomi om vi skal skape et bærekraftig samfunn med høyest mulig velferd og livskvalitet i et generasjonsperspektiv?
  • Hvor enkelt er det å få reparert ting som blir ødelagt, synes du? Hva skal til for at du får reparert ting i stedet for å kjøpe nytt?
  • Hva kan politikerne og næringslivet gjøre for at du og andre skal ta mer bærekraftige valg i hverdagem? Hva skal til for at hver enkelt av oss bruker mindre energi, forbruker mindre, kaster mindre og lever gode liv i et lavutslipps-og sirkulært samfunn?

Fylkesleder Øyvind Solum takker av og forteller kort om hvordan du kan engasjere deg i MDG

Programmet oppdateres fortløpende. Med forbehold om mindre endringer.

Møtet arrangeres i samarbeid med Lillestrøm MDG og Lillestrømbibliotekene.

Vil du vite mer?

Innstillinger