Une Aina Bastholm

Nasjonal talsperson og 1. vara på Stortinget

Fullt navn: Une Aina Bastholm

Fødselsdato: 14.01.1986

Sted: Er oppvokst i Trondheim og Rennebu (begge Sør-Trøndelag) og Bodø (Nordland), bor i Oslo i dag.

Une er en verditro breddepolitiker og en strategisk partibygger med erfaring fra debatter, foredrag og media. Siden hun ble med i De Grønne i 2010 har hun blant annet sittet i sentralstyret, vært leder i Oslo MDG og ledet nominasjonskomiteen i Oslo. Une har et sterkt engasjement for organisasjonsbygging, og har besøkt mange lokal- og fylkeslag de siste årene.

I perioden høst 2013 – vår 2016 var Une politisk rådgiver for De Grønne på Stortinget. Mandagen etter at hun ble valgt sluttet hun som  politisk rådgiver på Stortinget og begynte oppdraget sitt som talsperson på fulltid med partikontoret som base, i tillegg til å reise mye rundt i landet.

Une er opptatt av å mobilisere langsiktig entusiasme for grønn politikk, og å ta velgere og forbrukere på alvor som tenkende, samvittighetsfulle folk. Hun vil gjøre De Grønne til en tydelig stemme innen grønne næringer, og skriver i dag fast i landbruksavisa Nationen.

Une er også en aktiv 1. vara på Stortinget. På de 14 dagene hun har møtt som representant hittil har hun deltatt i hele 16 debatter i Stortinget innen landbruk og næring, avfallspolitikk, klima og natur, asyl, pelsdyr og Grunnlov, og fremmet egne forslag om bl.a. kyllingvelferd, ungdomshelse og forbrukerinformasjon.

Une er oppvokst i Trondheim, Rennebu og Bodø, og er utdannet statsviter fra Norge, Tyskland og Wales. Hun ble tidlig politisk aktiv, og har bakgrunn fra en rekke frivillige organisasjoner. Hun har jobbet i Naturvernforbundet og Dyrevernalliansen, og også tidligere startet og drevet en egen bærekraftig dagligvarebutikk.

Kontakt: