Rasmus Hansson

Nasjonal talsperson

Rasmus Hansson (f. 1954) er nasjonal talsperson i De Grønne sammen med Une Bastholm. I perioden 2013 – 2017 var han partiets første og eneste stortingsrepresentant.

Rasmus har jobbet med internasjonale spørsmål og miljøforvaltning hele livet. Han var generalsekretær i WWF Norge fra 2000 til 2012, og har vært direktør for miljøforvaltning ved Norsk Polarinstitutt og for NORADs miljøvernprogram. Rasmus deltok i kampen mot utbygging av Altaelva på begynnelse av 80-tallet – på treski. Han er utdannet biolog, og har et spesielt forhold til Svalbard etter å ha studert isbjørnens atferd der i studietida. Han har også en grad i internasjonal politikk og bedriftsadministrasjon fra Australia.

Rasmus’ hjertesaker:

• Ta vare på tiden. Gleder du deg til neste gang du har litt tid? Eller gleder du deg til en framtid med mindre tid? Hvis du skal kjøpe alt Finansdepartementet, Høyre og Arbeiderpartiet tror du vil ha i framtiden, får du hverken råd eller tid til fritid. Tiden er like mye verd som tingene. Tid er bedre for sjelen og bedre for jorda.
  • Ta vare på kunnskapen. Kunnskap er demokratiets murstein. Kunnskap er framtidens drivstoff. Helse­arbeiderens, oljearbeiderens, kunstnerens, forskerens, politikerens kunnskap. Uten respekt for kunnskap, ingen samtale, ingen enighet, ikke noe framskritt. Kunnskapsforakt er giftig for folk og samfunn.
  • Ta vare på framtidstroen. Framtiden er farlig. Hvis vi ikke tror på den. I denne valgkampen vil mange partier innbille deg at forandring er farlig. Å slutte med olje er farlig. Å bytte ut bilen med sykkel og tog er farlig. Å slippe inn fremmede folk er farlig. De Grønne tror på åpenhet og på mulighetene. Framtida blir fin, den, bare vi tør å satse på den. Ta vare på framtida!

Les mer: Rasmus i media

Følg Rasmus i sosiale medier via ikonene nederst på siden!

Kontakt:

Tlf: Sindre Buchanan, kommunikasjonssjef: 922 92 525