Arild Hermstad

Arild Hermstad (f. 1966) er førstekandidat til Stortingsvalget for De Grønne i Hordaland og medlem av sentralstyret.

Arild har over 15 år bak seg som leder for Framtiden i våre hender, og organisasjonen fikk i hans periode en solid vekst og oppnådde mange viktige seire for miljøet. Arild er en ivrig syklist, og har siden 2013 vært styreleder i Syklistenes Landsforening. Han har jobbet for en rekke frivillige organisasjoner etter at han fullførte hovedfaget sitt i geografi ved Universitetet i Bergen i 1995.

Arild har også arbeidet tre år i bank, og har bak seg vel to år med økonomistudier. Han er trolig den eneste stortingskandidaten med solcellepanel på taket. Nå ser han frem til å bli De Grønnes første stortingsrepresentant fra Vestlandet noensinne.

– Vestlandet må ta vare på de store mulighetene som det grønne skiftet gir oss. Da trengs et oppgjør med gammeldagse forestillinger om at vi skal satse videre på oljenæringen.

Arilds hjertesaker:

• Ta vare på havet. Plastforurensning rammer Vestlandet og kysten vår hardt. Mindre plastforbruk og en storstilt opprydding av verdenshavene må til.
  • Nye grønne arbeidsplasser. Med mange sysselsatte i oljeindustrien, haster det å bygge opp nye, grønne næringer for å ta vare på arbeidsplassene på Vestlandet.
  • Ta vare på menneskene. Vi må bruke penger på tog, sykkelveier og kollektivtrafikk, i stedet for miljøødeleggende motorveier. Byer skal være for mennesker, ikke for biler.

Følg Arild i sosiale medier via ikonene nederst på siden!

Kontakt:

Tlf: Renate Nedregård, pressekontakt: 414 12 707