Idrettspolitikk

MDG jobber for en folkehelsepolitikk som fremmer idrett, mosjon, lek og friluftsliv. En lang rekke helseproblemer henger sammen med usunn mat, inaktivitet, dårlig fysisk miljø ute og inne, samt sosiale forskjeller. Nærhet til natur og mulighetene for spontant friluftsliv og uorganiserte aktiviteter i grønne omgivelser, ikke bare for barn og voksnes trivsel, men også for folkehelsen. De Grønne er derfor opptatt av å tilrettelegge for aktivitetssoner og offentlig støtte til idrett for å bedre livskvalitet.

MDG mener at alle burde ha lik mulighet til å drive med idrett, uavhengig av hvor man er bosatt og økonomisk bakgrunn. Det er viktig at det finnes et mangfold av idrettslag og foreninger, samt gode muligheter for ikke-organisert mosjon og lek.

I MDGs partiprogram vektlegges viktigheten av støtte til frivillig idrettsarbeid og idrettsrådet som et koordinerende råd for alle former for organisert fysisk aktivitet i kommunen. Det er viktig med bosetningsmønster og en livsstil hvor nordmenn i stor grad velger gange og sykkel til daglige gjøremål og aktiviteter.

MDG mener at breddeidretten skal prioriteres framfor toppidrett. En av årsakene til dette er at ved å satse på breddeidretten styrker vi folkehelsen i en tid hvor færre er fysisk aktive. Som en del av dette er settes barneidretten spesielt i fokus.

Motta vårt
nyhetsbrev